uit ADO 102

waar een wil is,  is een weg

fietsroute.jpg (6895 bytes)

in zwarte stippen: de dagelijkse fietsroute naar school

in witte stippen: het sluipverkeer naar industriezone en school

de verbodstekens tonen waar de weg al afgesloten is.

   De talrijke scholieren die vanuit Vaalbeek en Blanden naar het St.-Albertuscollege fietsen kunnen eindelijk juichen: hun fietsroute is er heel wat veiliger op geworden. Wat was het probleem? Het sluipverkeer dat op de ochtend- en avondspits de drukke Geldenaaksebaan wilde vermijden reed langs “ het Engels kerkhof” over het smalle, afbrokkelende weggetje (de Bierbeekpleindreef) naar het industrieterrein van Haasrode. In de winter waren er dan ook al enige ongevallen gebeurd. Haastige automobilisten drumden de fietsers gewoon de kant in. Na een laatste brief, opgesteld door enkele Oud-Heverleese scholieren, maar mee ondertekend door alle schoolinstanties, was het zover. Wat ze vroegen werd verkregen, de straat werd gewoon afgesloten voor alle autoverkeer. Ter compensatie kunnen de auto’s nu wel door de kazerne van Heverlee, maar dat stoort niemand. Enkele jaren geleden was al het eerste stuk van de Bierbeekpleindreef, het stuk van de Naamsesteenweg naar het Engels kerkhof, afgesloten. ( de verboden doorgang tekens op de kaart) Maar de automobilisten vonden snel een alternatief: door de Duivenstraat, langs de Vinkenbosstraat kwam men er ook. Deze sluipweg was trouwens al populair voor de mensen die het H.Hart-intituut wilden bereiken. Verscheidene inwoners van de Duivenstraat begonnen te klagen over de toegenomen drukte, en de snelheid van de auto’s. Er veranderde niets. Ook niet na een verzoekschrift om maatregelen, die door de hele buurt onderschreven werden. Nochtans is de oplossing eenvoudig: sluit de Vinkenbosstraat af ter hoogte van de tunnel onder de E 40. Niemand is daar echt nodig met de wagen. De voordelen zijn talrijk: · Geen doorgaand verkeer meer in de smalle Duivenstraat. · Een super-veilig fietspad zowel naar het H.-Hart- als naar het St.- Albertuscollege · Onze laatste restjes bos worden er weer wat auto-onvriendelijker op. Een principiële kwestie. We hebben onze Schepen van Verkeer, Joris Vanderveeren, al meer dan één keer horen vertellen dat hij een proefafsluiting wel zag zitten. Welaan dan, Joris. Wat in Leuven kan moet hier toch ook kunnen?