![]() |
|||
![]() ![]() uit ADO 121 : Het gemeentelijk mobiliteitsplan
In het woordenboek wordt mobiliteit omschreven als ‘beweeglijkheid, vlugheid’’. Maar die beweeglijkheid blijkt steeds meer een probleem te worden. Iedereen ondervindt het aan den lijve: we zitten vast in de file van en naar het werk, er wordt te hard gereden voor onze deur, de trein komt niet op tijd, de fiets is geen waardig alternatief, het is niet altijd makkelijk een parkeerplaats te vinden, enzovoort. Veel van die problemen komen ons toegewaaid van over de gemeentegrenzen, dus moeten we zoeken naar een gestructureerde oplossing. Die is nu in de maak. |
|||
![]() |
|||
![]() |
Een convenant? |
![]() |
Tussen onze gemeente, het Vlaamse Gewest, de
Provincie Vlaams-Brabant en De Lijn is enkele jaren geleden een
convenant (overeenkomst) ondertekend dat er op gericht is om het beleid
rond verkeer en mobiliteit maximaal op elkaar af te stemmen.
Na het ondertekenen van zo’n convenant moet de gemeente starten met de opmaak van een gemeentelijk mobiliteitsplan. In vele Vlaams-Brabantse gemeenten is zo’n plan er al. Oud-Heverlee is nu ook in gang geschoten. Tegelijkertijd werkt de gemeente aan een Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan ( zie “plannen & studies” op onze website). Uiteraard zijn beide plannen gekoppeld, want verplaatsingspatronen hebben heel veel te maken met waar en hoe we leven. Na elke fase in de opmaak van beide plannen zou er, in theorie althans, een wisselwerking moeten zijn tussen de twee werkgroepen. Duurzame mobiliteit In zo’n mobiliteitsplan kan niet eender wat staan. De Vlaamse overheid geeft de doelen aan die met het mobiliteitsplan bereikt moeten worden. Het verhogen van de verkeersveiligheid en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid zijn topprioriteit. Ook wil men de groei van het auto- en vrachtverkeer stoppen. Fietsen en openbaar vervoer moeten een extra steuntje krijgen. Duurzaam mobiliteitsbeleid noemt men dat. Voor de opmaak van zo’n plan en voor de uitwerking van de ideeën in dat plan wordt de gemeente gesubsidieerd. Dat moet dure oplossingen zoals wegenwerken betaalbaar maken voor een gemeente. |
![]() |
|||
![]() |
Wie doet wat? |
![]() |
Een mobiliteitsplan maken is groepswerk Het
eigenlijke samenstellen van het mobiliteitsplan gebeurt door de v.z.w.
Langzaam Verkeer, die een hele reputatie heeft op dit gebied en ook
aan de slag was in de buurgemeentes.
Twee gemeentelijke commissies zijn verantwoordelijk voor de inhoud van het Plan. De Ambtelijke Werkgroep is het uitvoerend team, belast met de opmaak. Naast Langzaam Verkeer zetelen hierin de burgemeester, schepen Adri Daniëls, de technische dienst, de politie, en enkele vertegenwoordigers van de provincie, van De Lijn, van de wegenadministratie enz… In de Gemeentelijke Begeleidingscommissie zitten dezelfde mensen, maar daarnaast ook de vertegenwoordigers van de politieke partijen en de verantwoordelijken van een tiental verenigingen die ingingen op het aanbod van de gemeente om mee te denken over deze materie. Elk werkstuk van de Ambtelijke werkgroep moet voorgelegd worden aan de Begeleidingscommissie. Zij kunnen het goed- of afkeuren en verbeteringen voorstellen. De hierboven geschetste taakverdeling komt uit de aanhef van de studie. Helaas pure theorie, zoals hierna nog wel duidelijk wordt.
|
De voorbereidende vergadering |
De aftrap van de hele
mobiliteitsplanning werd gegeven in juni verleden jaar. Een vergadering
in de Roosenberg werd bijgewoond door een honderdtal wakkere burgers. Na
een uiteenzetting van de opzet van de studie mochten deze hun ideeën en
grieven en wrevelpunten naar voor brengen. Het bleek dat de meerderheid
van de aanwezigen zeker kon instemmen met het uitgangspunt dat naar voor
geschoven werd: het overdreven hoge aandeel van de auto in ons vervoer
en in de straatruimte terugdringen.
Er kwam een scala aan problemen aan bod, van bestaande gevaarlijke situaties tot sluipverkeer. Het spreekt vanzelf dat niet iedereen een even relevant probleem aankaartte: sommigen hadden inderdaad alleen oog voor de eigen achtertuin. Achteraf bleven sommigen met een wrang gevoel zitten: was dat het nu geweest, die fameuze inspraakronde. De tijd was veel te kort, er was geen structuur in het debat, er werd veel tijd verloren aan gepalaver over al dan niet geschoren hagen die het zicht zouden belemmeren en wat veel erger is, veel problemen werden absoluut niet aangeraakt. Dat laatste zou nog blijken uit mankementen en onvolledigheden in de oriëntatienota, waar dan al eens de opmerking viel waarom dat dan niet gemeld werd tijdens de voorbereidende vergadering… |
||
![]() |
|||
De oriëntatienota
Inhoud De synthesenotaOndertussen werd al de volgende stap in de opmaak van het mobiliteitsplan gezet: de synthesenota en een aanvullend onderzoeksrapport werden aan de begeleidingscommissie voorgelegd. |
|||
![]() |
|||
![]() |
inspraakNet zoals wij de hele gemeentelijke structuurplanning op onze site plaatsten, wilden we dat ook wel doen voor de mobiliteitstudie. Niet in de laatste plaats om de verenigingen zo goed mogelijk hun “huiswerk” te laten doen.We vroegen dan ook aan de gemeente ons een elektronische versie van oriëntatie- en synthesenota ter beschikking te stellen. Deze vraag werd besproken in het schepencollege van 21/02/03. Dit is het antwoord: “Het college stelt dat wij momenteel niet op deze vraag kunnen ingaan. Het ontwerp van zowel de synthesenota als het onderzoeksrapport zijn immers op dit ogenblik slechts werkdocumenten die nog niet door het schepencollege noch door de gemeenteraad werden goedgekeurd. De betrokken documenten dienen geëvalueerd en besproken te worden binnen de daartoe geëigende kanalen (ambtelijke werkgroep, gemeentelijke begeleidingscommissie...) De gegevens die het resultaat zijn van het werk van de gemeentelijke begeleidingscommissie en van de ambtelijke werkgroep, moet beheersbaar en verwerkbaar blijven. Na de goedkeuring van de tweede fase van het mobiliteitsplan door de gemeenteraad zullen de documenten algemeen ter inzage zijn bij de technische dienst. Wat de inspraak van de bevolking betreft zal er in de toekomst nog een hoorzitting georganiseerd worden. De timing hiervan dient ons nog door Langzaam Verkeer overgemaakt te worden. Wellicht is het wel mogelijk het afgewerkte mobiliteitsplan in digitale vorm te bezorgen. Het gemeentebestuur zal tevens nagaan op welke wijze deze documenten op de gemeentelijke website ter beschikking kunnen worden gesteld.” |
||
![]() |
Voorlopig besluit |
![]() |
Maar hier en daar staan er ook dingen in die helemaal niet passen in een plan voor een duurzaam beleid. We voorspelden het al in een vorige ADO, maar hier staat het nu voor de eerste keer zwart op wit: men wil een KMO zone uitbouwen aan de zuidzijde van de E40 waar nu de zandgroeve ligt. Dat zal dit nu nog autoluwe gebied helemaal aantasten. Over de verkeersafwikkeling in dat gebied en de gevolgen voor Haasrode zwijgt het plan overigens in alle toonaarden. Een KMO-zone in dat gebied staat trouwens haaks op al die eerder zo geroemde ruimtelijke principes. Wie in dit plan een oude droom van onze burgemeester niet herkent, mag het ons komen zeggen. Wat ons nog somber maakt: ook in dit syntheseplan haast geen woord over de voetwegen, de rol die ze zouden kunnen krijgen, laat staan over een plan om al die onterecht afgesloten wegeltjes terug in gebruik te nemen. Tot overmaat hoorden we nog dat de gemeente, onafhankelijk van het mobiliteitsonderzoek, gesprekken voert met “Bos en Groen” over de mogelijke afsluiting van de Weertse Dreef. Als onze informatie juist is, dan is het standpunt van de gemeente dat dit alleen kan, als er een alternatieve autoweg komt, langs de afsluiting van het munitiedepot. Dat men parallel onderhandelt, ligt al delicaat, maar dat men standpunten inneemt die niet in de geest liggen van dit plan is nog moeilijker te verantwoorden en laat het ergste vermoeden voor de rest van dit plan. Zoals zo dikwijls hopen we ook in deze ongelijk te hebben. Hopelijk volstaat de informatie in deze ADO om u een goed beeld te kunnen vormen van deze toch belangrijke studie. En zoals eerder al gemeld, we hadden u graag de hele studie ter beschikking gesteld via onze website. Tenslotte staat inspraak van de inwoners en specifieke doelgroepen ook genoteerd als één van de doelstellingen van dit plan. In alle geval, de begeleidingscommissie is gevraagd om een beoordeling te geven voor al die voorgestelde maatregelen. Ook een vertegenwoordiger van ADO zit in die commissie. Daarom zouden we graag weten wat u er van denkt. Vul dus de enquête in ! |
![]() |
Kunnen we de pendel beheersen?(wegens plaatsgebrek kon deze paragraaf nog niet gepubliceerd worden ) |
![]() |
Er zijn wel verschillende plannen in omloop om
het pendelverkeer te verbeteren, lees het sluipverkeer te verminderen:
- Binnen enkele jaren zijn er 4 sporen tussen Leuven en Brussel, dus is er ook meer treinverkeer mogelijk. Zou er geen trein rechtstreeks van Weert en Oud-Heverleen naar Brussel kunnen rijden? - Het Gewestelijk ExpressNet (GEN) voorziet snel openbaar vervoer naar Brussel. De voorziene lijnen zijn niet echt interessant voor onze gemeente. Het GEN raakt trouwens maar moeilijk uit de startblokken. - De Provincie pakt uit met een BB -net (Brabant-Brussel net). Bouwt verder op het GEN maar interessant hierin is dat de tramverbinding Brussel-Tervuren terug doorgetrokken wordt tot Leuven. - Even goedkoop als drastisch: zouden we er niet kunnen aan denken de E40 terug op 2 maal 3 rijstroken te brengen, de middelste rijstrook en de huidige middenberm bieden dan ruimte voor een vrije busbaan of metro. De vele bruggen over de autostrade zouden dan evenzoveel toegangen vormen tot opstapperrons en het AC motel heeft ruimte zat voor een grote "Park&Ride" parkeertoren. Als men weet dat één gelede tram evenveel personen vervoert als 2,5 km wagens, dan kan men toch verwachten dat die ene strook genoeg vervoerscapaciteit opzuigt om de files drastisch te verminderen. |
V.L.,
Oud-Heverlee: de Waversebaan is er juist om de kern van het dorp te vrijwaren van doorgaand verkeer. De kern is nu al gevaarlijk tijdens de spits en het is een heksetoer voor naar de beide scholen wandelende en fietsende kinderen en ook voor volwassen om veilig de Dorpsstraat over te steken naar de Vaalbeekstraat. Als ofwel de Dorpsstraat ofwel de Groenstraat als mogelijke doorgaandverkeersweg wordt voorgesteld, stellen we ons de vraag waar Langzaam Verkeer mee bezig is. Het kan toch niet de bedoeling zijn de kern van het dorp nog meer te belasten dan nu al gebeurd? Zinvoller zou o.a. het volgende zijn: - het kruispunt Waversebaan-Dorpsstraat serieus aanpakken, daar vertragende maatregelen treffen tegen het vlammende verkeer vanuit Leuven en Weert - het kruispunt Dorpsstraat, Bogaardenstraat, Groenstraat en Vaalbeekstraat serieus aanpakken - camera's plaatsen op de Waversebaan langs het dorpsgedeelte - vooral het doorgaand verkeer blijven weren uit de dorpskern! J.D.W. Oud-Heverlee I.D. Haasrode Bart De Lepeleire H.D. Weert 1e vraag:van wie komen die ideeën eigenlijk? vanuit de gemeente? vanuit de provincie? Is dit allemaal niet wat overdreven? Weert (en Oud-Heverlee) : dit moet je toch niet vergelijken met Leuven, Mechelen, Antwerpen of Brussel? 't is precies of het dorp Sint-Joris-Weert een van de belangrijkste kruispunten van de regio is! 2. de voorstellen ivm de Molenstraat. Het zal u niet verbazen dat ik "toevallig" in de Molenstraat woon. Nu concreet ivm de Molenstraat (over de andere straten spreek ik mij niet uit): - voorstel a: alle verkeer langs de Molenstraat Waarom : om het centrum te ontlasten? Allez kom zeg. Centrum van Weert? Waar ligt dat? Heb ik nog nooit gezien. D'er is zelfs geen marktplaats. Waarom is de Molenstraat trouwens een paar jaar geleden volledig opnieuw aangelegd. De mooie kasseitjes zijn wel weg, maar ik ben altijd en nog steeds tevreden met nieuwe voetpaden en mét versmallingen. Gaat men die dan terug uitbreken? - voorstel b: nieuwe aan te leggen weg?Waar gaat men deze leggen? Door het bos achter de woningen? Langs de spoorweg, door de tuinen van mijn overburen? - voorstel c: situatie laten zoals ze is en vertragingselementen inbouwen Dit lijkt me nog het meest plausibele. Het moet me gewoon even van het hart dat men het nogal ver gaat zoeken. Ik wil niet op de pianist schieten maar op beleidsverantwoordelijken die het nogal groot zien. Misschien kan de spoorwegovergang in Weert ondertunneld worden? Of heeft onze "burgervader" (?????) nog een megalomaner plan? Het is typisch: de gemeente ziet het groot. Kijk maar naar de omgeving van de Zoete Waters. Jullie coverfoto is schitterend. Eerst de omgeving promoten als ontspanningsgebied en dan komen klagen dat er teveel verkeer is. 't is altijd hetzelfde. Ik gebruik nogal veel volgende vergelijking: een dikke nek koop een dikke bmw en klaagt dan dat het een dure auto is om mee te rijden. Dit alles om te zeggen dat ik akkoord ga met het feit dat het verkeer drukker en drukker wordt. Maar, dat is nu eenmaal een maatschappelijk gegeven (waarmee ik niet wil aangeven dat men de dingen maar op zijn beloop moet laten). Het stoort mij gewoon dat dit steeds aanleiding is voor een aantal "beleids"mensen om te doen alsof ze het warm water weer gaan uitvinden. Ikzelf ben in Weert komen wonen omwille van de mooie omgeving, de betaalbare grond- en huisprijzen én voor een stuk voor de rust. Ik woon wel rechttegenover de spoorweg maar dat moet je er dan bijnemen. De spoorweg lag hier toen ik hier kwam wonen. Maar om dan te zeggen dat mensen domme of idiote ideeën mbt verkeer er ook nog moeten bijnemen, dit gaat me dan wat te ver. Ziezo, dit was het. In elk geval, met deze plannen zullen de discussies wel losbarsten. Daarbij toch nog even meegeven dat ik jullie blad steeds met veel aandacht doorneem. Het doet ook eens goed een andere klok te horen dan die van onze plaatselijke magnaat, u weet wel wie ik bedoel. K.V. Vaalbeek M. D. Oud-Heverlee S.V. Oud-Hebverlee X.
Oud-Heverlee X Sint-Joris-Weert JJ
Oud-Heverlee G.-D.
Oud-Heverlee BG Oud-Heverlee E.D & L.M.
Oud-Heverlee F.
Oud-Heverlee C-B
Oud-Heverlee W.A.
Oud-Heverlee R.- H,
Oud-Heverlee - Het opsplitsen van de verkeersstroom over de Waversebaan en de Dorpsstraat/ dorpskern zou veel meer onnodig doorgaand verkeer in het centrum van het dorp brengen. Het onderschrift bij de foto van het geschilderde verkeerspleintje nabij 'De snelle bode' in ADO zou dan pas echt waarheid worden: op dit punt wordt de auto koning. Ik durf dan ook te stellen dat elk scenario dat meer auto's langs dit centrale punt brengt, niet thuishoort in een duurzaam beleid dat mobilitiet en leefbaarheid moet verzoenen. Door de Waversebaan éénrichting te maken, wordt weliswaar een bijna-zwart punt weggewerkt, maar dit resulteert dan in twee grijze punten: de echte dorpskern en de Waversebaan. - de Waversebaan is inderdaad een drukke straat met veel doorgaand verkeer. De straat is echter vrij goed ingericht om een grote verkeersstroom aan te kunnen: twee rijvakken die breed genoeg zijn, met de nodige visuele versmallingen nabij de twee scholen om het verkeer af te remmen. Langs beide zijden is er ook een fietspad/trottoir dat door een kleine verhoging van de rijbaan gescheiden is. - De huidige snelheidsbeperkingen op de Waversebaan (50 km/h) worden helemaal niet nageleefd. Een volgehouden controle (ev. met flitspalen) kan het verkeer er een stuk veiliger maken, en snelrijders ontmoedigen deze weg te nemen. Daarenboven kan over twee stukjes (nabij de scholen) van de Waversebaan de 'zone 30' ingesteld worden. Indien echter een strikte controle van de snelheidsgrenzen op 50 km/h uitgevoerd wordt, is het instellen van de zone 30 misschien een te drastische ingreep. - Snelheidscontroles zijn niet populair, maar worden meestal wel aanvaard/geapprecieerd door de omwonenden. Ik wil ook ten zeerste benadrukken dat ook de 2 doortochtscenario's door de Dorpsstraat geen enkele zin hebben als ze niet gepaard gaan met strikte controles. Het invoeren van dergelijke scenario's, gepaard met de huidige laksheid inzake snelheidscontroles zou een zeer gevaarlijke situatie opleveren. Kortom: er dient dringend werk gemaakt te worden van aanmoedigingsmaatregelen om het verkeer op de Waversebaan trager te laten verlopen: snelheidscontroles, eventueel aangevuld met bijkomende vertraagde doorgangen, of snel respons gevende verkeerslichten voor voetgangers/fietsers (zoals die aan de Vaalbeekstraat). En als ik meteen een suggestie mag doen die de de leefbaarheid van de dorpskern wel verbeteren door deze juist auto-luwer te maken, waarom dan geen éénrichtingsverkeer in de echte dorpskern instellen, en twee richtingen op de Waversebaan behouden. Het centrale deel van de dorpskern bestaat uit 5 armen: Bogaardenstraat, Vaalbeekstraat, Dorpstraat (2 delen) en Groenstraat. Zou het niet het overwegen waard zijn om 3 armen éénrichtingsverkeer te maken, waarbij de keuze tamelijk willekeurig is (de Bogaardenstraat moet wel tweerichtingen blijven). De rijrichting zou bvb kunnen zijn: toegelaten in Dorpstraat naar 'De snelle bode toe', en weg van de dorpskern in de Groenstraat en Vaalbeekstraat. Op deze manier wordt de verkeersdichtheid in de kern niet groter, en wordt toch een meer overzichtelijke verkeersstroom (met meer plaats voor fietsers en voetgangers) bereikt. Hopende dat de huidige ontwerpen aangepast worden, en dat de inwoners voldoende inspraak krijgen bij eventuele volgende voorstellen,
|