![]() |
![]() Om het vliegtuiglawaai-probleem op te lossen is iets méér nodig maar een beetje eerlijker spreiding zou al flink helpen om de geluidsoverlast in onze gemeente te verminderen. Mag (kan) het nog iets stiller? |
![]() |
Sinds uw dorpskrant over de vliegtuigen schreef (ADO 127, ADO 128) is er al weer iets veranderd. Het zogenaamde ‘spreidingsplan’ van Anciaux is niet afgeschaft maar een beetje aangepast om de ergste overlast voor onze gemeente te verminderen. En ere wie ere toekomt, het optreden van enkele wakkere burgers in onze gemeente en de 500 handtekeningen op de petitie, én de steun van schepen Marianne Thijssen en het gemeentebestuur (ze liggen er niet écht wakker van maar toch werken ze wel méé) heeft daar kennelijk wél aan bijgedragen. In de eerste plaats is het aantal vluchten verminderd, de vluchten van baan 07 komen niet meer élke zaterdag over ons heen maar ‘slechts’ één op twee zaterdagen. En bovendien wordt bij baangebruik 07 iets verder doorgevlogen richting oost alvorens de bocht naar rechts te maken die over Oud-Heverlee leidt. Dat scheelt in het geluid, ook omdat ze dan al iets hoger zitten (bekijk de kaart 1). De ellende van vorige zomer, veroorzaakt door ‘werken’ aan de startbanen op de luchthaven, waardoor alle luchtverkeer over ons hoofd kwam ,is verminderd met het einde van die werken. Maar de essentie is gebleven: de ‘spreiding’ die men wilde, leidt in onze gemeente tot ‘concentratie’ en niet alles daarvan mag zomaar worden aanvaard. Misschien dat in onze gemeente de verspreide acties zich toch best aaneen sluiten tot een georganiseerd comité en de gemeentelijke bestuurders nog eens wat méér worden aangemoedigd door hun wakkere burgers. Er kan nog méér bereikt worden. Eerst even de feiten over de vliegtuigen die je tegenwoordig ziet en hoort.
Steeds als de wind uit het noord-oosten komt met een snelheid van 7 knopen en méér (dan is het meestal mooi weer en zou je buiten willen zijn) zijn de vliegtuigen verplicht om tegen de wind in op te stijgen. Dat doen ze dan van links (west) naar rechts (oost) op startbaan 07. Ze maken een korte bocht naar rechts en komen recht over onze gemeente. Daar aangekomen ‘waaieren ze uit’ naar de richtingen oost,
zuid-oost, zuid en zuid-west. Dat hoor je dan écht wel overal in Oud-Heverlee (maar in de Noordrand zijn de mensen dan érg tevreden). |
![]() |
Waarom deze concentratie juist boven ons hoofd? Zou het niet anders kunnen?
Er zijn zowel technische als politieke redenen. Beide kaartjes moeten dat duidelijker maken. De bocht na het opstijgen op startbaan 07 is nodig omdat ten noord-oosten van Leuven een hele grote aankomst-luchtzone is afgebakend waar alle vliegtuigen die willen landen op Zaventem hun voorbereidingen moeten maken (desnoods op lage hoogte moeten rondcirkelen om hun beurt af te wachten; neem de fiets naar Mechelen langs het kanaal en je weet na een tiental kilometers waar we het over hebben). Daar kunnen de opstijgers dus niet tussendoor. En zelfs als dat wél zou kunnen, stuiten ze even verder naar het westen op het luchtruim boven de luchtmachtbasis van Kleine Brogel (die van de kernraketten). Daar mogen ze ook niet boven, althans niet overdag. ‘s Nachts zou dit wél kunnen (het luchtruim is dan vrijgegeven, zowel boven de basis als boven de aankomstzone) en zouden ze vandaar verder naar het oosten kunnen vliegen ofwel naar het zuiden afbuigen. Maar tegen die tijd zijn ze aangekomen in de nabijheid van de luchthaven Bierset bij Luik. Vanuit Bierset stijgen de vliegtuigen op naar het westen om dan naar het noorden (dat is naar Vlaanderen) af te buigen. En aangezien het gevaarlijk zou zijn als de opstijgers uit Zaventem de opstijgers uit Luik zouden ontmoeten, is deze optie dus ook uitgesloten. Dit gevaar zou niet bestaan indien de toestellen uit Luik naar het zuiden zouden afbuigen maar daar heeft het Waals gewest bij decreet een stokje voor gestoken. Een wijziging van dit decreet zou dus enige verlichting in Oud-Heverlee kunnen geven op het vlak van de nachtvluchten.
|
![]() Heden op radio en TV gehoord dat na "Oostrand"
nu de "noorderrand" naar de rechter stapt. OK,
maar.......... ik hoorde ook dat indien ook zij gelijk krijgen, dit
gelijkstaat met een doodsvonnis voor de luchthaven van Zaventem. Nu ik ken 3 grote steden waar nog veel meer vliegtuigen overvliegen , en dit constant, dag en nacht. 1. Londen (= + 10.000.000 inwoners) en betreft HEATHROW, gelegen ten westen maar binnen de ring van Londen. Gezien de meeste wind uit het westen komt, is de vluchtroute over de stad zodat het een ononderbroken aanloop is van landende vliegtuigen, op twee parallelle landingsbanen, en die vliegen veel korter op elkaar dan bij ons. 2. New York: konstant overvliegen allerlei vliegtuigen de stad. Hoeveel inwoners? boven de 15.000.000!! 3. Mexico ciudad: iets minder vliegtuigen boven hun hoofden als in London of New-York, maar ook daar dag en nacht. En het aantal inwoners ligt boven de 20.000.000. Na de melodrama's Sabena en DHL, een andere karrevracht ontslagen = nieuwe werklozen; en waarschijnlijk uitgaven voor een nieuwe "nationale luchthaven". Neen ik ben niet zot, en zie iets verder dan mijn
persoonlijk comfort. |
reactie
PERSTEKST GEMEENTE OUD-HEVERLEE 20 APRIL 2005 Ook gemeente Oud-Heverlee protesteert Nog meer protest tegen beslissing minister Landuyt
m.b.t. In uitvoering van een arrest van het Brusselse Hof van
Beroep van 17 maart waarbij een onderdeel van het spreidingsplan werd
geschrapt - te weten het intensief landen op baan 02 gedurende een
aantal halve nachten per week en één zaterdag op twee tijdens de dag -
besliste de federale regering begin deze week om het spreidingsplan aan
te passen en het preferentieel baangebruik op de luchthaven te wijzigen. De beslissing komt er op neer dat er meer gebruik zal gemaakt worden van andere banen, ook voor het opstijgen, wat bijkomende lawaaihinder zal veroorzaken in de deelgemeenten Sint-Joris-Weert en Oud-Heverlee, die sinds de inwerkingtreding van het spreidingsplan al bijzonder druk overvlogen worden, zowel overdag als 's nachts. Burgemeester Albert Vandezande en europarlementslid en eerste schepen Marianne Thyssen zijn niet te spreken over deze ondoordachte beslissing van minister van mobiliteit, Renaat Landuyt : "Oud-Heverlee was altijd een plaats van natuur, rust en stilte, dankzij jarenlange, volgehouden investeringen, zowel door het Vlaams gewest als door de gemeente zelf, in natuurbehoud, bosbehoud en zachte recreatie. Voor de derde keer op rij krijgen we nu bijkomende vlieglawaaihinder te verduren. Een eerste keer door de inwerkingtreding van de laatste fase van het spreidingsplan waardoor vele van inwoners van de ene op de andere dag geconfronteerd werden met vliegtuiglawaai. De laatste maanden is de hinder nog sterk toegenomen door wijzigingen op het vlak van de windnormen. En nu krijgen we voor de derde keer op rij een pak overlast door de wijziging van deze week m.b.t. het preferentieel baangebruik. We kunnen dan ook niet meer spreken van een eerlijke spreiding, maar van een onaanvaardbare concentratie van de lawaaihinder, in een corridor die ook boven onze gemeente loopt." Albert Vandezande en Marianne Thyssen hebben er alle
begrip voor dat de Vlaamse regering niet onverdeeld gelukkig is met de
federale regeringsbeslissing. Ze hebben de reactie van de Vlaamse
minister van leefmilieu genoteerd. "Enkel een billijke en
evenwichtige verdeling van de hinder kan tot een duurzame oplossing
leiden. We vestigen nu al onze hoop op de monitoring van de lawaaihinder
door de Vlaamse overheid en op meer doordachte wijzigingen na de
evaluatie van het spreidingsplan," Voor meer informatie : Marianne Thyssen, 0475/32.18.50 |