![]() |
|
Uit
ADO 139
|
De Gemeentelijke Academie
|
![]() |
|
Hoe het begon
|
Lieve
Remmerie-Van de Kerkhove en Jomme Buys spraken in de zeventiger jaren een
beurtrol af om jongeren uit Haasrode samen naar de muziekscholen in Overijse en
Leuven te brengen. Ze vonden dat ook onze gemeente nood had aan muziekonderwijs
en stonden zo aan de wieg van wat nu de succesvolle (800 leerlingen!)
Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord is. Zij spraken met Jules
Albrechts, toenmalig kabinetsmedewerker vam CVP-minister Jan Lenssens, en met
burgemeester Vandezande over de nood aan een eigen muziekschool. Toen na de
gemeentelijke fusies in 1976 de muziekschool van Heverlee verdween, was er een
vacuüm. Jules Albrechts was de man die via lobbywerk de nodige vergunningen
verkreeg. En zo begon men in september 1985. De gemeente financierde. In 1987
werd de academie officieel erkend. In die periode
verdween het onderscheid tussen muziekscholen en conservatoria: Oud-Heverlee
had zijn eigen academie. In twee jaar tijd
verdubbelde het aantal leerlingen van 80 tot 160. Vandaag zijn het er 800.
Lieve Daelman was de eerste leerkracht met vier klassen notenleer. Was er in
het begin enkel les piano, viool, gitaar en koperblazers, vandaag is er een
veel ruimer aanbod. Ongeveer een
vierde van de leerlingen zijn volwassenen. Iets minder dan tien procent volgt
Woord. Ook de hogere graad van de woordrichting is nu erkend, en niet langer
enkel door de gemeente gefinancierd. |
![]() |
|
Kostenplaatje |
Naast de lonen
van de leerkrachten komt de overheid ook tussen in de werkingskosten. Het
decreet bepaalt dat er circa 25 euro per uur leerkracht gesubsidieerd wordt.
Dat is niet voldoende, stelt Johan Jonniaux, de directeur van de academie. De
gemeente legt daar een veelvoud op toe. Niet alleen komt er ongeveer 18.000
euro per jaar vrij voor instrumenten, daarnaast zijn er ook algemene
werkingskosten, meubilair, didactisch materiaal, enzovoort. We kunnen stellen
dat naast het gebruik van de gebouwen ongeveer 60.000 euro per jaar uit de
gemeentebegroting richting academie vloeit. |
![]() |
|
Samenwerken |
De mensen zijn
kwalitatief verwend, zeggen Johan Jonniaux en voorzitter Jan Meertens. We
willen de béste muziek en het béste toneel. Daarom is het nodig dat elke
vereniging zich constant bijschoolt. Samenwerken is daarom de boodschap. De impact van de
academie op het gemeentelijk weefsel is groot. De samenwerking met de fanfare
is heel goed. Heel wat (oud-)leerlingen verjongen de harmonie. Jonniaux hoopt
dat vanuit toevallige ontmoetingen de vriendschap groeit, de wederzijdse
belangstelling en de gemeenschappelijke activiteiten. We moeten interesse
hebben in elkaars producties en elkaar vinden. Zo kunnen we ons veilig voelen
in samenwerking. De co-productie
met het KVLV was een prima project. Mét een vereniging kunnen we meer dan
alleen. Waar zij beeldend creatief waren, waren wij muzikaal creatief. Een
echte win-winsituatie. Veel mensen hebben voor het eerst een concert bijgewoond.
Jonniaux hoopt met andere verenigingen (bijvoorbeeld toneelverenigingen)
gelijkaardige activi-teiten te kunnen organiseren. |
![]() |
|
Feestjaar |
Vorig schooljaar
bestond de academie twintig jaar. Dit werd gevierd met twintig feestelijke
activiteiten, van zeer klein tot zeer groot. Bij het totaalspektakel was de
Roosenberg te klein. Even werd er door sommigen zelfs gedacht dat Clouseau in
Oud-Heverlee was: zo veel mensen! Ook Spot on Strings
was succesvol: meer dan 100 strijkers! Indrukwekkend was het afsluitend
rockconcert live door de leerkrachten van de academie gespeeld. |
![]() |
|
Podiumzaal |
Vroeger waren
eigen gebouwen voor de academie gewoonweg niet aan de orde, stelt Jonniaux;
vandaag is bij het gemeentebestuur het besef gegroeid dat de nood aan een eigen
infrastructuur er wel degelijk is. In Sint-Joris-Weert zijn de lokalen boven de
bibliotheek bijna in orde. Een volgende project zou Oud-Heverlee zijn. Het
OCMW-gebouw zal gerenoveerd worden, heeft schepen Vanvlasselaer verteld, en er
zouden ook lokalen komen voor de academie. Sommige
activiteiten zoals koor, samenspel en toneel kunnen gewoonweg niet in een
steeds voller wordend klaslokaal. Er zijn immers leeshoeken, een
computerhoekje … We zitten dus voortdurend in elkaars vaarwater. Jonniaux hoopt
dat de gemeente werk zal maken van een zaal voor podiumkunsten. Och, zegt
Jonniaux, de zaal zal elk weekend volgeboekt zijn: toneelverenigingen,
harmonie, violet, … Ook Jan Meertens drukt op de noodzaak van een zaal
voor Podiumkunsten in onze gemeente en hoopt dat de gemeente dit project ter
harte neemt. De academie kan
nog steeds groeien, maar er zijn nog praktische beperkingen. Een podiumzaal zou
veel oplossen: betere verlichting en geluid, gedaan met sleuren en opzetten. |
![]() |