![]() |
|
Uit ADO 142 |
Eddy Vandezande,
|
![]() |
|
![]() |
Eddy Vandezande (geen familie van
zijn naamgenoot), voor het eerst in zijn leven politiek geëngageerd, werd door
burgemeester Vandezande (ook geen familie dus) begin juli vorig jaar gevraagd
om op de lijst van Fusiebelangen te staan voor de gemeenteraadsverkiezingen en
meteen verkozen met 323 stemmen. Als 55 jarige perfusionist* werkzaam in de Gasthuisberg sinds maart 1982 was hij eigenlijk van plan dit najaar 80% te gaan werken om meer te genieten van het leven samen met zijn vrouw. Helaas kunnen niet voldoende mensen zijn werk overnemen en bijgevolg wordt dit toekomstplan nog even uitgesteld. Zijn vrouw werkt bij de opname dienst in de Gasthuisberg, een functie die veel sociale vaardigheid vereist. Samen hebben zij twee zonen, Joris 25 en Dries 28 jaar oud, uit huis maar nog niet getrouwd of met kinderen. *een perfusionist bedient tijdens
hartoperaties de hart-longmachine, een job die het uiterste van de concentratie
en soms ook van de zenuwen vergt (zie ook www.maguza.be) |
![]() |
|
Filosoof of
pragmaticus |
Eddy
is een levensgenieter. Neen, hij is geen filosoof en houdt zich niet bezig met
grote theoretische gedachten, maar is een zeer betrokken man zodra hij zich
engageert voor een bepaald doel. Dan probeert hij als een “pitbull” de zaken
aan te pakken, gaat grondig te werk en zoekt zoveel mogelijk uit hoe de vork in
de steel zit. Om gemeentelijke zaken te doorgronden is het van belang te weten
wie de beslissende macht is en wie de deskundigen zijn. Tot nu toe heeft hij
hier nog geen duidelijk inzicht in. Bij Fusiebelangen ziet hij geen
transparante structuur en ook mist hij begeleiding voor nieuwkomers die een
mandaat opnemen. Zo stap je in een systeem zonder enige voorbereiding, waardoor
je inschattingsfouten kunt maken. Het zou beter zijn eerst een paar jaar “op
proef” mee te draaien. |
![]() |
|
Werkgroep ruimtelijke ordening, verkeer, mobiliteit, jeugd |
Als
kind groeide Eddy op in de buurt van de Zoet Waters in de Ophemstraat waar zijn
moeder nog steeds woont. Vroeger waren er in die buurt lokalen en cafeetjes en
stond de term Zoet Water voor het “Lunapark”. Gelukkig werd in de loop van de
jaren het geheel rond het Zoet Water commercieel niet te erg uitgebouwd. Er is
wel een opwaardering nodig van de hele omgeving, zowel van de vijvers als de
omringende natuur. De grote parking aan het recreatiepark zou beter omgevormd
worden in een “onthaastingspark”; vanaf die plek is er een uniek zicht op de
vijvers en de bossen, met wat banken en groen kan dit geheel geïntegreerd
worden met de vijvers en een meerwaarde betekenen. De insteekweg (voor
“diensten en levering”) die nu rechts naast de Rozenberg loopt, zou aangesloten
kunnen worden op de weg komende van het voetbalveld, zodat mensen die vanuit
Blanden aan komen rijden daar in draaien en bij het voetbalveld parkeren. Net
zo goed kunnen degenen die vanuit richting Leuven komen worden verhinderd om de
Waversebaan naar beneden te rijden en verplicht worden om bij het voetbalveld
te parkeren. In
Oud-Heverlee dorp zou hij 2 zeer onveilige knelpunten verkeersmatig willen
aanpakken:
In
Haasrode stelt zich het probleem van de grootscheepse appartementsbouw zonder
degelijke, deskundige voorafgaande verkeerstechnische studie. Een koper van een
appartement wordt niet verplicht ook een garage te kopen met als gevolg dat
iedereen maar op straat parkeert en er onveilige verkeerssituaties ontstaan. |
![]() |
|
Een communicator met toekomstvisie |
“Op
politiek vlak ben ik een regenboog, in de meeste partijstandpunten is wel iets
goeds terug te vinden. We moeten luisteren naar iedereen, niemand heeft “de
wijsheid” in pacht. Het containerpark in Blanden werd bijvoorbeeld volledig
omgevormd naar aanleiding van een plan dat door iemand van Ecowerf van
Interleuven werd uitgetekend blijkbaar zonder de situatie ter plekke ten gronde
te kennen. Zelfs de verantwoordelijke van het containerpark werd niet om advies
gevraagd terwijl die toch de problemen het best kan inschatten. Met gevolg dat
er nu meer klachten zijn dan voordien vanwege de gevaarlijke verkeerssituatie
in en rond het containerpark en men het misschien beter weer sluit om opnieuw
te beginnen. Dat is het paard achter de kar spannen”. Om
te vermijden dat er tijdens een gemeenteraad soms goede ideeën (van de
oppositie bv) als niet ter zake doende worden afgedaan, zou het wellicht beter
zijn vooraf de mening van andere partijen en burgers te kennen om er op in te
kunnen spelen en bruikbare voorstellen zo nodig mee te nemen in de besluitvorming. Hiervoor
moet een kanaal gevonden worden. Samen met Francis Van Biesbroeck (cfr. Ado
141) wil hij een weblog opstarten waarop inwoners van onze gemeente hun ideeën
naar voren kunnen brengen. Democratie vanaf de basis dus. “Ik
ben een vechter voor de minstbedeelden, voor de underdog en wil goed doen voor
alle mensen. Ik vind dat een gemeente bestuurd zou moeten worden zoals een
gezin: realistisch qua uitgave, met toekomstvisie en een doorzichtig beleid.
Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn en dat kan alleen als ze goed
geïnformeerd worden, helder en doorzichtig. Vriendjespolitiek en andere
machinaties staan heel ver van mij af. Eigenlijk zou een gemeente geen
politieke partijen nodig moeten hebben maar een beheerraad die eveneens kan
gekozen worden door de inwoners van de gemeente met aan het hoofd een
gedelegeerd bestuurder, nu burgemeester genoemd. Deze beheerraad zou dan
jaarlijks een verantwoording moeten afleggen aan zijn aandeelhouders, de
inwoners van de gemeente dus. Om machtsconcentratie en “inkapseling” in het
gemeentelijk bedrijf tegen te gaan zou voor politieke mandatarissen een
doorschuifidee (om de drie jaar bijvoorbeeld) van stoel naar stoel, niet slecht
zijn”. |
![]() |
|
Klimaat en aanverwante onderwerpen |
“Een
gemeente kan haar burgers uiteraard tot allerlei individuele goede acties
aanzetten, maar vanuit de regionale en federale overheden zou meer regulerend
opgetreden mogen worden. Een regering moet bedrijven verplichten om bv auto’s
te produceren volgens bepaalde normen en niet toelaten dat er andere soorten
grote vervuilers op de markt worden gebracht; de koper van een alles
verslindend en CO2 uitstotend automobiel moet extra zwaar belast
worden. Op gemeentelijk vlak zouden bepaalde zaken zoals subsidies die men kan
krijgen voor milieu verbeterende ingrepen aan de woning (zonnepanelen, dubbele
ramen e.d.) veel meer onder de aandacht van onze inwoners gebracht moeten
worden. Veel mensen zijn onvoldoende of zelfs niet op de hoogte van allerlei
mogelijke subsidieregelingen; aan de bekendmaking daarvan moet meer gewerkt
worden”. Verder
sprak Ado nog met Eddy over brugpensioen, vacatures binnen de gemeentes, het
structuurplan OH en aanverwante zaken, maar dat zal voor een volgende keer
zijn, halverwege de legislatuur. En de vernieuwde aanleg van het containerpark
in Blanden is volgens onze bescheiden mening zeker stof voor een artikel in een
van de volgende Ado’s! |
![]() |