![]() |
|
ADO en GRS
|
Voorontwerp
|
![]() |
|
De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening
vergaderde in april en mei over een nieuwe versie van het gemeentelijk
ruimtelijk structuurplan, het GRS. Later, wanneer is nog niet duidelijk, gaat
dit naar de gemeenteraad en komt er een inspraakprocedure. Zo een plan moet opgemaakt worden door alle Vlaamse gemeenten
en steden. Het moet de krachtlijnen weergeven van het beleid inzake ruimtelijke
ordening dat de gemeente Oud Heverlee wil gaan voeren de komende jaren, binnen
de perken van het Vlaams en provinciaal plan. Dat plan moet de beleidsopties
bevatten inzake ruimtelijke ordening, mobiliteit, lokalisatie van handel,
landbouw, recreatie, zonevreemde woningen en bedrijven, woningaanbod,
bouwgronden, nieuwe wegen, industriezones, natuurgebieden, enzovoort. Het plan
bevat een beschrijvend informatief deel, een tweede deel met richtinggevende
opties, en een derde deel met bindende opties. |
|
![]() |
|
Het hele plan na te lezen op Internet |
De gemeente zelf stelt dit plan nu nog niet beschikbaar.
Later, als het plan definitief wordt, moet dat wel. Dan moeten er ook openbare
inspraakvergaderingen georganiseerd worden. |
![]() |
|
Al elf jaar bezig |
Wat nu voorligt is al een tweede versie van het
voorontwerp, daterend van januari 2007. Erg snel en efficiënt gaat het er hier
bepaald niet aan toe: op 25 juni 1996 besliste de gemeenteraad om een
structuurplan op te stellen, en ging daarvoor scheep met het studiebureau GVE
uit Bertem, dat hier wel vaker het favoriete studiebureau is. Elf (!) jaar
later ligt hun tweede voorontwerp ter bespreking in de gemeentelijke commissie
ruimtelijke ordening, een eerste versie van het najaar 2001 werd vijf jaar
geleden besproken en geadviseerd. Ondanks die lange voorbereidingstijd, vele uren
vergaderen, adviezen van allerlei instanties (een ambtelijke stuurgroep met
burgemeester Vandezande, schepen |
![]() |
|
Plannen voor ringweg rond Sint-Joris-Weert geschrapt |
Goed nieuws is alvast wat is verdwenen in vergelijking
met het eerste voorontwerp. Dat bevatte een plan om een ringweg rond Sint Joris
Weert aan te leggen, vanaf de hoek van de Beekstraat en de Kauwereelstraat door
het natuurgebied om via het einde van de Pastoor Tilemansstraat aan te sluiten
op de Leuvensestraat. In Achterdoechelen nr 137 van juni 2006 gingen we
hierop in. Op de Weertse feesten van 2006 vroegen we op de infostand van
Achterdoechelen de opinie van alle geinteresseerde voorbijgangers over die
ringweg. Dat leverde veel discussie op, ook met de langskomende politici. 97
mensen deden toen ook de moeite om hun symbolische stem uit te brengen: 87
stemden tegen, 10 stemden voor. Uit die weerstand zijn blijkbaar de nodige politieke
conclusies getrokken. Voor de verkiezingen liet CD&V weten dat ze die
ringweg “financieel en ecologisch niet direct realiseerbaar” vond.
Fusiebelangen was toen “niet overtuigd
van de noodzaak. Voor- en nadelen dienen verder onderzocht”. SP-A en Groen!
waren tegen. |
![]() |
|
Nieuwe plannen voor een KMO-zone |
De plannen voor de aanleg van een KMO-zone, een
industriezone voor lokale bedrijven in Blanden-Haasrode worden niet opgeborgen.
Wel integendeel. |
![]() |
|
Een behoeften- "studie" |
In het nieuwe GRS doet het studiebureau een weinig
overtuigende poging om dat programma punt van CD&V en Fusiebelangen te
onderbouwen. Alle bedrijven die in de
gouden gids stonden werden in 2000-2001 (!) aangeschreven. Op basis van
diezelfde schriftelijke enquête van toen komt men in het huidig voorontwerp tot
weer andere resultaten dan in 2001. Voor drie met name genoemde bedrijven stelt
het studiebureau dat ze “gecategoriseerd worden als “zijnde te herlokaliseren
omdat zij niet verweefbaar zijn met hun omgeving en op hun huidige locatie niet
kunnen blijven bestaan of op eigen vraag wensen te herlokaliseren (niet
limitatief)”. (…) “De totale oppervlakte
te herlokaliseren lokale bedrijven bedraagt ongeveer 90 are” concludeert het
studiebureau GVE in januari 2007. (blz 94). Onzin. Een eerste met name genoemd bedrijf, actief in
de verhuur van werkkledij, is sinds 2004 operationeel op het industrieterrein
Bost-Gallic in Tienen. Voor hen hoeft er in Blanden-Haasrode allicht geen
bedrijventerrein te komen. De bedrijfsleider van het andere genoemde bedrijf
die we contacteerden is zeer verbaasd dat dit zo staat vermeld in het GRS. Hij
heeft niet om een herlokalisatie naar een lokaal bedrijventerrein gevraagd en
is dit ook niet zinnens.
Het soort van bedrijfsterreinen waar nood aan is, is
in Oud-Heverlee voldoende voorhanden: alleen al in Sint Joris Weert is er een
potentieel beschikbaar van Die |
![]() |
|
Een locatie in Blanden-Haasrode |
Als een gemeente zoals Oud-Heverlee een nieuw
bedrijventerrein wil inplanten, krijgt ze weinig keuze van de hogere overheden.
Dat moet volgens het structuurplan Vlaanderen in het hoofddorp gebeuren,
volgens het provinciaal plan aansluitend bij het hoofddorp. En voor Oud-Heverlee
is dat in Blanden-Haasrode. ![]() |
![]() |
|
Een fietspad van Sint-Joris-Weert tot Heverlee |
Een andere blijkvanger in het ontwerp GRS (blz 142 - pdf 3M) is
het plan om een fietspad aan te leggen van Sint Joris Weert tot Leuven. Dat
moet er komen langsheen de spoorwegbedding tussen Sint Joris Weert en het
station Oud Heverlee, en via de Hazenfonteinstraat aansluiten op de
Fonteinstraat. Hier is het voorontwerp dan weer zeer precies en gedetailleerd,
en geeft zelfs opties weer voor de verlichtingsarmaturen en het doven van de
lichten tussen 1 uur en 5 uur. Het idee van zo een fietspad in een aparte bedding
wordt algemeen positief onthaald. De keuze om daarvoor een nieuw tracé te
maken, pal langs de spoorweg en dwars door het afgesloten reservaatgedeelte van
de Doode Bemde kent minder bijval. Mogelijks kan dit nog worden bijgestuurd
door bijvoorbeeld het tracé van het bestaande wandelpad en fietspad langs de
Ijsemonding te gebruiken. Op die wijze blijft het een ononderbroken fietspad,
zonder langsrijdend autoverkeer tot in Leuven stad. |
![]() |
|
Hoog-Blanden en Laag-Blanden |
Erg belangrijk voor het toekomstig uitzicht van de
gemeente is de afbakening van Blanden-Haasrode als hoofddorp. Het is immers het
hoofddorp dat prioritair moet worden benut om gebouwen en onbebouwde percelen
te benutten, binnengebieden aan te snijden, een eventueel industrieterrein te
voorzien, appartementsbouw mogelijk te maken, de centrum-functie uit te bouwen,
nieuwe verzorgende activiteiten te voorzien (scholen, culturele voorzieningen,
..) enzovoort. De provincie legde al
vast dat dit Blanden-Haasrode zou zijn. Het studiebureau bakent de grens van
het hoofddorp af met de expressweg, en rekent de overkant, de rest van
“laag-Blanden” tot Vaalbeek. |
![]() |
|
En nog veel meer ... |
Naast die blikvangers bevat het GRS ook vele andere
opties: een RUP voor zowel de Bremberg als Don Bosco in Oud Heverlee zodat de
zonevreemdheid van het centrum wordt gelegaliseerd, maar waarbij uitbreiding en
schaalvergroting worden geweerd. De herinrichting van het kruispunt van de
Expressweg met de Naamsesteenweg. Een RUP voor het Winkelveld om er sociale
huisvesting mogelijk te maken. De realisatie van het project Haasrode centrum,
waarbij het binnengebied tussen de Blandenstraat, Milsestraat en Kerkstraat
wordt dichtgebouwd. Het kouterproject aan de kerk van Blanden met de inplanting
van een zogeheten “woon- en zorgcampus”. Ook nog veel vaagheden en tegenstrijdigheden: de ene
keer gaat men uit van een passief beleid van de gemeente inzake het aanbod van
bouwpercelen (p 88), elders (p131) heeft men het over het invoeren van een
belasting op onbebouwde percelen. De cijfers over de behoefte aan bijkomende
woongelegenheden dansen in de studie op
en neer. Vaak worden allerlei opties geheel aan de vrije markt over gelaten en
krijg je “richtingggevende opties” zoals
“de bestaande binnengebieden kunnen in principe op privaat initiatief worden aangesneden.
Voor sommige binnengebieden wordt dit niet wenselijk geacht. De
woonprogrammatie doet hierover uitspraken”. Dat soort uitermate vage
beleidsopties staat vermeld voor Sint Joris Weert, maar duikt ook op voor Oud Heverlee en Vaalbeek. In schril contrast
met het GRS van andere gemeenten waar wel man en paard wordt genoemd. |
![]() |
|
Uw reacties zijn ons welkom |
Beste
lezer: wat vindt u er van ? Uw reacties
zijn ons welkom, we publiceren ze graag in een volgend nummer of op onze
website. Kruip in uw pen of achter uw pc. En mail ze ons door redactie@achterdoechelen.be . Of zet het op papier en bezorg het in de bus bij een van de redactieleden |
![]() |