![]() |
|
Uit ADO 145 |
|
![]() |
|
![]() |
Dertig
procent van de Vlamingen vindt fairtrade belangrijk en ‘koopt wel eens
iets’. Bij intellectuelen en kaders ligt de lat op 50%, dus in
Oud-Heverlee is er een mooie basis voor massale consumptie van
fairtradeproducten. En waar vind ik die dan wel? In de wereldwinkel op de Naamsesteenweg in Heverlee of bij Fair Trade Original (naast D-Store) in Bierbeek? Niet zo evident blijkt… De koene trekkers van het idee om van Oud-Heverlee eindelijk ook een FairTradeGemeente, met label en plakkaat en wimpel te maken, gingen op pad en ondervroegen winkeliers en cafés en resto’s en scholen. |
![]() |
|
Op zoek naar Fairtrade ![]() |
Proxy Delhaize in Sint-Joris-Weert spant absoluut de kroon met 20 fairtradeproducten (naast 80
bio-producten) waarvan zelfs 5 bio-fairtrade. Het zijn vooral koffies
en koffiepads (biofairtrade) en thee en choco – bananen – suikers
– ananas – cashewnoten – avocados – fruitsap – peperbolletjes en een
heel lekkere witte wijn en een mooie volle rode wijn uit Chili. |
![]() |
|
Oud-Heverlee: FairTradeGemeente? |
De
consument mort en mort. Daarom dus zet ook Oud-Heverlee in op het label
van FairTradeGemeente. Bierbeek en Herent en Leuven zijn het al. Ze
pronken met het label en de titel en de ereplaats en dit via 5
uitdagingen: de gemeente zet er zich achter, winkeliers zetten
fairtrade in de kijker, de pers bericht erover, een ijverige
trekkersgroep sleurt eraan en het zesde criterium wil vooral duurzaam
aankoopbeleid promoten (hout en papier en bio-appels in de appeltaarten
enz). |
![]() |
|
De 6 criteria voor een FairTradeGemeente ![]() |
Om
de titel van FairTradeGemeente te krijgen, moet jouw gemeente voldoen
aan de volgende zes criteria. Wanneer al deze criteria bereikt zijn,
wordt de titel plechtig uitgereikt. I Het lokale bestuur Het lokale bestuur keurt een resolutie goed die fairtrade steunt en beslist om koffie en nog minstens één ander product dat gecertificeerd is door Max Havelaar, aan te kopen voor vergaderingen, op kantoor en in de cafetaria’s. Verder verplichten ze zichzelf om het bewustzijn rond fairtrade op regelmatige basis te promoten via hun eigen informatiekanalen en andere lokale media. II Winkels en Horeca Minstens twee fairtradeproducten moeten duidelijk beschikbaar zijn in de plaatselijke winkels. Fairtradeproducten moeten ook geserveerd worden in de plaatselijke horeca. Er zijn objectieven vooropgesteld per aantal inwoners. De winkels en horecazaken moeten communiceren over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren. Een handleiding ter ondersteuning voor dit criterium kan je hier downloaden of bestellen. III Bedrijven en organisaties Fairtradeproducten worden gebruikt door een aantal lokale bedrijven en organisaties (scholen, verenigingen, kerken, enz). Op deze plaatsen worden educatieve campagnes georganiseerd om de kennis over en de betrokkenheid met fairtrade te vergroten. IV Media-aandacht Het verkrijgen van media-aandacht voor de campagne. Telkens er een nieuw criterium bereikt is, wordt de pers ingelicht, een evenement kan georganiseerd worden bij het behalen van de titel, en een strategie moet ontwikkeld worden om de campagne lang in het nieuws te houden. Hierdoor bereikt men een groot deel van de bevolking en voelen lokale handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement. V Trekkersgroep Er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven neemt om de titel te behalen. Nadien zorgt hij voor de continuïteit van de FairTradeGemeente. Hierbij is de groep verantwoordelijk voor een jaarlijkse beoordeling waaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds aan de zes criteria voldoet. VI Duurzame productie en consumptie Om FairTradeGemeente te worden, lanceert men in de gemeente een nieuw initiatief dat lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten thuis, op de werkvloer en op openbare plaatsen aanmoedigt. Er wordt over dit initiatief duidelijk gecommuniceerd. Om de titel te behalen én te behouden wordt ofwel een meerjareninitiatief opgestart, ofwel een kortlopend project met garanties dat er jaarlijks een nieuw initiatief zal genomen worden ter bevordering van het lokaal en duurzaam consumeren en produceren. |
![]() |