
|
Je kent ze wel, die snelheidsborden die je in de dorpskernen vindt, en die de
snelheid aangeven als je er voorbij rijdt. In die palen zit ook een soort van
harde schijf die de resultaten van al die snelheidsmetingen opslaat. Niet
geijkt, dat wel. Maar wel heel leerzaam om met wat objectiviteit te weten hoe
snel er doorgaans wordt gereden in onze dorpskernen. Ook al weten we dat ook
fietsers en voetgangers met een kruiwagen worden geregistreerd. Ooit huurden we
met Achter d'oechelen een snelheidsmeter en gingen zelf de snelheid
meten in de dorpskom. Rijden ze zo snel, of is dat maar een vooroordeel? Wij
telden toen aardig wat snelheidsovertredingen tijdens de piekuren.
Onze
contacten met de politie van Oud-Heverlee vlotten niet zo erg.
In 2006
probeerden we het voor het eerst. Per telefoon en per mail. We kregen een
toezegging. Maar er kwam niets. We probeerden het later nog eens. We kregen een
mail met een excuus dat het wat druk was geweest. En dat het zou komen. Maar er
kwam niets. Nog eens gemaild na de verkiezingen. Geen reactie meer. Niets meer.
Informatie en sensibilisatie over snelheidsovertredingen en controles rekent de
politiezone Dijleland kennelijk tot haar verwaarloosbare opdrachten.
We
lieten het erbij. Groen! probeerde het via haar vertegenwoordiger in de
politieraad. En kreeg na wat aandringen enkele gegevens over de
snelheidsmetingen aan de paal langsheen de Waversebaan 192, voor de paaltjes aan
de school van Oud-Heverlee.
Ze staan op de website van Groen! Oud-Heverlee (www.
bladgroen.be).
Het gaat om gegevens van metingen tussen 25/11/2008 en
9/12/2008.
Van liefst 100.852 voorbijrijdende voertuigen werd de snelheid
gemeten. Per dag komen er gemiddeld 7.200 voertuigen langs.
Het goede nieuws
is dat 45% zich aan de snelheidsbeperking van 50 km per uur houdt. En nog eens
39% er tussen de 50 en de 60 km per uur reed. 12.162 voertuigen reden er voorbij
tussen 60 en 70 km per uur, goed voor 12%. 2.266 voertuigen of 2,2% reed er
harder dan 70 km per uur. En 461 voertuigen gingen aan meer dan 80 km per uur
voorbij de snelheidsborden. 17 gekken reden er meer dan 100 km per uur, twee
anderen aan meer dan 120 km per uur en eentje aan 129 km per uur.
|

|
Groen! vroeg ook de gegevens op over het aantal snelheidscontroles in onze
politiezone Dijleland (Bertem, Huldenberg en Oud-Heverlee) voor een vergelijking
met de naar inwonerstal en oppervlakte vergelijkbare zone Lubbeek (Bierbeek,
Boutersem, Holsbeek en Lubbeek).
In de politiezone Lubbeek gaat het om 39.000
inwoners, bij ons om 29.000 inwoners, bij hen om 15.510 hectaren, bij ons om
10.050 hectaren. Beide politiezones beschikken over een mobiele flitscamera en
een vaste flitscamera.
Die vaste van ons staat aan het kruispunt van de
expressweg met de Naamsesteenweg, aan de overkant van Chateau de Namur. Onze
vaste werkt 2.042 uren per jaar, die van Lubbeek 6.000 uren per jaar. Teveel
administratie, en verder defecten, omwisselen van filmen, lijken de oorzaak voor
uitval. “We beschikken hier niet over een computerprogramma om de overtredingen
automatisch te verwerken”, meldde de korpschef eerder aan het Laatste Nieuws.
Daarom kost de manuele verwerking zoveel tijd. En dus wordt er niet doorlopend
geflitst.
Die van Lubbeek hielden 620 uur bemande controles per jaar, die van
ons 57 uur.
Die van Lubbeek deden 5% van hun snelheidscontroles in het weekend,
die van ons niet één keer.
Die van Lubbeek controleerden 123.446 voertuigen, die
van ons 9.067 voertuigen.
In Lubbeek schreven ze 5.884 PV's voor overdreven
snelheid, die van ons 1.238.
Die van Lubbeek schreven 1.017 PV's voor fout
parkeren, die van Oud-Heverlee 185.
Nochtans bleek uit een onderzoek van de
politiezone Dijleland dat 17% van de inwoners vindt dat snelheidscontroles de
eerste prioriteit zou moeten zijn van de politie, naast bescherming tegen
inbraak (29%) en alcoholcontroles (10%). Over heel 2007 waren er in de
politiezone Dijleland 585 alcoholcontroles. 106 van die ademtesten waren
positief, bijna 1 op 5. Van 56 werd het rijbewijs ingetrokken.
Voor Groen!
een aanleiding om aan te dringen op meer snelheidscontroles in de dorpskernen en
aan de scholen. Zo te zien aan de reacties op de politie enquête en de reacties
op het structuurplan, is dat een vraag die wel door meer bewoners wordt gedeeld.
|