spacer.gif (820 bytes)


Uit ADO 147


Aan 129 km per uur
                    over de Waversebaan

spacer.gif (820 bytes)



Je kent ze wel, die snelheidsborden die je in de dorpskernen vindt, en die de snelheid aangeven als je er voorbij rijdt. In die palen zit ook een soort van harde schijf die de resultaten van al die snelheidsmetingen opslaat. Niet geijkt, dat wel. Maar wel heel leerzaam om met wat objectiviteit te weten hoe snel er doorgaans wordt gereden in onze dorpskernen. Ook al weten we dat ook fietsers en voetgangers met een kruiwagen worden geregistreerd. Ooit huurden we met Achter d'oechelen een snelheidsmeter en gingen zelf de snelheid meten in de dorpskom. Rijden ze zo snel, of is dat maar een vooroordeel? Wij telden toen aardig wat snelheidsovertredingen tijdens de piekuren.

Onze contacten met de politie van Oud-Heverlee vlotten niet zo erg.
In 2006 probeerden we het voor het eerst. Per telefoon en per mail. We kregen een toezegging. Maar er kwam niets. We probeerden het later nog eens. We kregen een mail met een excuus dat het wat druk was geweest. En dat het zou komen. Maar er kwam niets. Nog eens gemaild na de verkiezingen. Geen reactie meer. Niets meer.
Informatie en sensibilisatie over snelheidsovertredingen en controles rekent de politiezone Dijleland kennelijk tot haar verwaarloosbare opdrachten.
We lieten het erbij. Groen! probeerde het via haar vertegenwoordiger in de politieraad. En kreeg na wat aandringen enkele gegevens over de snelheidsmetingen aan de paal langsheen de Waversebaan 192, voor de paaltjes aan de school van Oud-Heverlee.
Ze staan op de website van Groen! Oud-Heverlee (www. bladgroen.be).

Het gaat om gegevens van metingen tussen 25/11/2008 en 9/12/2008.
Van liefst 100.852 voorbijrijdende voertuigen werd de snelheid gemeten. Per dag komen er gemiddeld 7.200 voertuigen langs.
Het goede nieuws is dat 45% zich aan de snelheidsbeperking van 50 km per uur houdt. En nog eens 39% er tussen de 50 en de 60 km per uur reed. 12.162 voertuigen reden er voorbij tussen 60 en 70 km per uur, goed voor 12%. 2.266 voertuigen of 2,2% reed er harder dan 70 km per uur. En 461 voertuigen gingen aan meer dan 80 km per uur voorbij de snelheidsborden. 17 gekken reden er meer dan 100 km per uur, twee anderen aan meer dan 120 km per uur en eentje aan 129 km per uur.

spacer.gif (820 bytes)



Groen! vroeg ook de gegevens op over het aantal snelheidscontroles in onze politiezone Dijleland (Bertem, Huldenberg en Oud-Heverlee) voor een vergelijking met de naar inwonerstal en oppervlakte vergelijkbare zone Lubbeek (Bierbeek, Boutersem, Holsbeek en Lubbeek).
In de politiezone Lubbeek gaat het om 39.000 inwoners, bij ons om 29.000 inwoners, bij hen om 15.510 hectaren, bij ons om 10.050 hectaren. Beide politiezones beschikken over een mobiele flitscamera en een vaste flitscamera.
Die vaste van ons staat aan het kruispunt van de expressweg met de Naamsesteenweg, aan de overkant van Chateau de Namur. Onze vaste werkt 2.042 uren per jaar, die van Lubbeek 6.000 uren per jaar. Teveel administratie, en verder defecten, omwisselen van filmen, lijken de oorzaak voor uitval. “We beschikken hier niet over een computerprogramma om de overtredingen automatisch te verwerken”, meldde de korpschef eerder aan het Laatste Nieuws. Daarom kost de manuele verwerking zoveel tijd. En dus wordt er niet doorlopend geflitst.

Die van Lubbeek hielden 620 uur bemande controles per jaar, die van ons 57 uur.
Die van Lubbeek deden 5% van hun snelheidscontroles in het weekend, die van ons niet één keer.
Die van Lubbeek controleerden 123.446 voertuigen, die van ons 9.067 voertuigen.
In Lubbeek schreven ze 5.884 PV's voor overdreven snelheid, die van ons 1.238.
Die van Lubbeek schreven 1.017 PV's voor fout parkeren, die van Oud-Heverlee 185.

Nochtans bleek uit een onderzoek van de politiezone Dijleland dat 17% van de inwoners vindt dat snelheidscontroles de eerste prioriteit zou moeten zijn van de politie, naast bescherming tegen inbraak (29%) en alcoholcontroles (10%). Over heel 2007 waren er in de politiezone Dijleland 585 alcoholcontroles. 106 van die ademtesten waren positief, bijna 1 op 5. Van 56 werd het rijbewijs ingetrokken.
Voor Groen! een aanleiding om aan te dringen op meer snelheidscontroles in de dorpskernen en aan de scholen. Zo te zien aan de reacties op de politie enquête en de reacties op het structuurplan, is dat een vraag die wel door meer bewoners wordt gedeeld.

spacer.gif (820 bytes)