
|
In de Vlaamse wetgeving is heel nauwkeurig omschreven hoe de gemeente te werk
moet gaan voor het opstellen van een gemeentelijk structuurplan.
Na het
vaststellen van een ontwerpplan, was er eerst een verplicht openbaar onderzoek.
Dat liep tot 2 juni 2009. Vervolgens kreeg de gemeentelijke commissie
ruimtelijke ordening (de “Gecoro”) tijd tot oktober om alle bezwaarschriften
samen te vatten en hierover een advies te geven aan de gemeenteraad.
Dat advies
is er nu, en werd eind oktober formeel meegedeeld aan de gemeenteraad.
Op 24
november komt de gemeenteraad opnieuw samen om te beslissen over het
structuurplan.
Daarmee is het nog niet afgelopen: de tekst moet worden
overgemaakt aan de provincie ter goedkeuring. Die kijkt na of de tekst in
overeenstemming is met het Vlaams en het provinciaal structuurplan.
En ook of de
bezwaren en verkregen adviezen formeel werden behandeld (de gemeente Ternat
moest bijvoorbeeld van de provincie opnieuw beginnen omdat de ingediende
bezwaarschriften niet allemaal werden weerlegd). Is er geen hapering bij de
provincie, dan verschijnt de goedgekeurde tekst in het staatsblad. Vanaf dan is
het gemeentelijk structuurplan bepalend voor allerlei verdere stappen in het
beleid van ruimtelijke ordening.
|
Het advies van
de Gecoro
|
Het advies van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening werd eind
september afgeleverd.
Voor de Oud-Heverleese politiek is die Gecoro een wat
vreemd ding: de gemeenteraadsleden en de schepenen hebben er namelijk niets te
zeggen. De Vlaamse regels bepalen dat ze zelfs niet aanwezig mogen zijn bij de
discussies: ze krijgen tenslotte een advies en hoeven niet zelf dat advies te
komen bepalen. Die bepaling leverde wat wrijvingen op. Al is de Gecoro ook niet
helemaal vreemd van politieke inmenging. René Feyfer, gewezen CD&V raadslid
zetelt er als deskundige, Eddy Vandezande – zoon van – zetelt er voor de
werkgevers, maar bleef afwezig op alle vergaderingen waar de bezwaren werden
besproken. Verder is de Gecoro een bonte combinatie van allerlei
vertegenwoordigers van Oud-Heverleese geledingen: met vertegenwoordigers vanuit
de senioren, de jeugdraad, de milieuraad, de werknemersorganisaties, iemand van
de Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud, een paar milieu-ambtenaren, een
leidend ambtenaar van de Vlaamse maatschappij voor sociale huisvesting, een
collectie architecten, een professor in ruimtelijk ordeningsrecht, een advokaat,
de vroegere specialist van de Boerenbond inzake ruimtelijke ordening,…
Met
aardig wat werktijd werden door de voorzitter, de betrokken ambtenaren en een
paar vrijwillige leden van de Gecoro de honderden bezwaren opgedeeld in
rubrieken, werd een ontwerp advies opgesteld, en tijdens opeenvolgende
vergaderingen besproken met de Gecoro.
Uiteindelijk bereikte de Gecoro consensus
over een advies aan de gemeenteraad. En het is dan aan de gemeente om te
beslissen wat ze ermee aanvangt.
De volledige tekst van het advies van de Gecoro
kan u nalezen op de website van Achter d’oechelen.
Dat advies is een lijvig
document van meer dan 200 bladzijden waarin eerst alle bezwaarschriften worden
samengevat. Vervolgens worden er een reeks genuanceerde adviezen gegeven.
Zo
vindt de Gecoro net als het Vlaams gewest dat de behoefte aan een
bedrijfsterrein onvoldoende is bewezen. En dat andere maatregelen, zoals het
vrijwaren van vrijgekomen bedrijfsterreinen en gebouwen, allicht sneller en
goedkoper tegemoet komen aan deze behoefte dan de aanleg van een nieuw
industrieterrein.
Bovendien wil het Vlaams gewest alle landbouwgronden ten
oosten van de Naamsesteenweg opnieuw bevestigen, waardoor een groot deel van de
mogelijke zones kan geschrapt worden. Verder is bekend dat het Vlaams gewest ook
elders systematisch bezwaar maakt tegen ambachtelijke zones langsheen
autosnelwegen, zodat ook daarvoor weinig mogelijkheden resten.
Inzake sociale
woningbouw vraagt de Gecoro dat de gemeente snel zou inspelen op de nieuwe
wettelijke reglementering voor gemeenten. Daardoor kan opgelegd worden dat bij
grote verkavelingen verplicht een percentage moet worden voorbehouden aan
sociale koopwoningen, sociale huurwoningen of bescheiden kavels. De Gecoro
vraagt dat de gemeente dergelijke verplichting onverwijld invoert.
Ook inzake
de klachten rond de toenemende appartementsbouw in Oud-Heverlee stelt de Gecoro
voor dat de gemeente onverwijld maatregelen neemt. Dat kan met het aannemen van
een gemeentelijk reglement. En verder werden ook inzake de Bremberg, de voet- en
fietspaden, het tekort aan speelpleintjes, de zonevreemde gebouwen, de
afstemming op het mobiliteitsplan, de derde weg door het Meerdaalbos, precieze
voorstellen gedaan.
|
De eerste
politieke reacties
|
Op de gemeenteraad
van 27 oktober liet de meerderheid weten dat het advies van de Gecoro werd
overgemaakt aan het studiebureau GVE, met het oog op aanpassingen van het
ontwerp structuurplan. Welke aanpassingen wel en welke niet worden opgenomen, is
blijkbaar nog open voor discussie. Rond de ambachtelijke zone liet schepen
Daniëls al verstaan dat hij voorstander was van een zone langsheen de
autosnelweg.
De SP-a liet met een persbericht weten dat het gemeentebestuur
het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk structuurplan best grondig zou aanpassen op
basis van het advies van de Gecoro. En kwam op voor een snelle uitvoering van de
maatregelen inzake sociale woningbouw, en een verbetering van het structuurplan
inzake milieu en natuur. De volledige tekst van hun persbericht vind u op de
website van Achter d’oechelen.
Groen! van haar kant had nogal wat twijfels
bij de plannen van de gemeente om al die adviezen in één maand te verwerken in
een definitief Structuurplan. En dat door het studiebureau dat er al tien jaar
aan werkt.
Volgens Groen! komen we er niet met hier en daar wat te schrappen,
wat anders te verwoorden, enz… Groen! is ervan overtuigd dat we niets opschieten
met een Structuurplan dat tegen de wil van de burgers ingaat. Dat leidt maar tot
verzuring. Lukt het niet tegen november, dan is er nog geen man overboord. Ook
hun tekst vindt u op onze website.
CD&V vergadert op 9 november met haar
partijbestuur over het GRS: voor die tijd is er nog geen formeel
standpunt.
Last but not least liet ook het actiecomité BOS van zich horen met
een persreactie. Het Gecoro-advies bespreken ze nog later op hun website, maar
“het minste dat er van gezegd kan worden is dat het niet mals is voor het
structuurplan: er worden uitgebreide en verregaande aanpassingen gevraagd om
rekening te houden met de ingediende bezwaren. Zo mag ongeveer de ganse sectie
over het bedrijventerrein in de vuilbak, en is het oordeel over
dorpskernvernieuwing en tegengaan van verdere verstedelijking een dik
“onvoldoende” over de ganse lijn.”
BOS betwijfelt sterk dat het studiebureau
GVE nu plots op één maand zal kunnen doen waar het eerder aan 10 jaar niet
voldoende had? Een goedkeuring van het structuurplan op de volgende gemeenteraad
is volgens BOS niet meer of minder dan een FOERT in het gezicht van allen die
een bezwaarschrift indienden. Het actiecomité beraadt zich de komende maanden
over eventuele verdere acties.
|
Zes gemeenten
met een slecht rapport
|
Alle Vlaamse gemeenten moeten zo een ruimtelijk structuurplan maken.
Het is één van de vijf voorwaarden die gemeenten moeten vervullen om zonder voogdij van stedenbouw zelf te kunnen beslissingen over bouwvergunningen.
Sommige gemeenten zijn al jaren zover.
De Vlaamse overheid publiceert op haar website hoever de verschillende gemeenten gevorderd zijn met die voorwaarden.
Van alle Vlaamse gemeenten zijn er nog zes gemeenten die aan geen enkele voorwaarde voldoen:
ze hebben geen
- stedenbouwkundig ambtenaar,
- geen register van de bouwvergunningen,
- geen register van de onbebouwde percelen,
- geen plannenregister
- en geen ruimtelijk structuurplan.
Oud-Heverlee prijkt ook op dat lijstje.
Samen met Dessel, Drogenbos, Kortemark, Mesen en Moerbeke. Op Kortemark na, allemaal kleinere gemeenten.
|