![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
uit ADO 122
|
![]() |
In vorige ADO kon u uitgebreid lezen hoe
het staat met de opmaak van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Dat
artikel lokte nogal wat reactie uit. Bij ons kwamen meer dan 160 tal
reacties binnen, brieven, telefoons, maar vooral e-mails. Ook bij de
gemeente stond naar verluidt de telefoon roodgloeiend.
het gemeentelijk mobiliteitsplan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
Maar neen, een mailtje uit het gemeentehuis “In
ADO hebben ze de mensen die onwetend zijn over het mobiliteitsplan
schrik aangejaagd met scenario’s die precies als wet voorgesteld
worden, terwijl het werkinstrumenten zijn. Misschien is het raadzaam, om
verdere kritiek te vermijden, in een volgende uitgave hier op terug te
komen. De telefoon van het gemeentehuis stond roodgloeiend met meldingen
van mensen die panikeren. In deze materie is inspraak, met kennis, wel
van belang. Doch mensen opzadelen met feiten zonder voorbereiding brengt
paniek.”
Daar kunnen we natuurlijk helemaal niet mee akkoord gaan. Wij zien het als onze opdracht u zo goed en zo volledig mogelijk te informeren. Informatie kan er nooit te veel zijn, eerder te weinig en te laat. De enquête dan. We zijn tevreden met de reacties, vooral met de kwaliteit van de antwoorden. We zijn blij dat heel wat mensen niet alle vragen oplosten, maar eerder deze waar ze zelf zicht op hadden, over de eigen deelgemeente. Ook beperkten heel wat mensen zich niet tot het beantwoorden van de enquêtevragen, maar leverden heel wat commentaar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
De keuze van de verschillende circulatieplannen. |
![]() |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
commentaar |
![]() |
Allereerst: nogal wat mensen klagen over de
summiere plannetjes. Ze zijn bovendien zo weinig in detail dat kiezen
moeilijk of onmogelijk is.
Voor Blanden- Haasrode kiezen veruit de meeste mensen voor de variante met een dubbele toegang tot het centrum. 1 op 4 spreekt zich niet uit en over alle deelgemeenten samen stijgt het % blanco Voor Weert hebben wij ons zelf laten vangen aan de summiere tekeningen. Sorry daarvoor. De variante B ging niet uit van een nieuw aan te leggen weg, maar stuurt het doorgaand verkeer langs de P. Tilemansstraat. Dat maakt de uitslag natuurlijk onbetrouwbaar. Zouden we er vanuit mogen gaan dat het doorgaand verkeer langs de smalle P.Tilemans sturen even “populair” zou zijn als het doorgaand verkeer langs de Molenstraat sturen zoals in voorstel A? Dat voorstel haalt amper 4 %. Nagenoeg de helft kiest voor optie C, de huidige circulatiestroom over de spoorovergang. Voor Oud-Heverlee kiezen de inwoners ervoor het verkeer zoveel mogelijk op de Waversebaan te houden. Maar opvallend, de helft kiest niet, meer zelfs, weigert bewust te kiezen. Veel commentaren stellen formeel dat beide oplossingen slecht zijn en dat je niet kan kiezen tussen de pest en de cholera. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
vragen over enkele pertinente verkeers-
|
![]() |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
commentaar |
![]() |
We rekenden uw appreciatie als volgt uit: ++ telt voor 100%, + voor 66%, -- voor 33% en -- --voor 0% appreciatie. Strenge controles? Onze inwoners zijn voor: snelheidsconroles moeten strenger en frequenter gebeuren (81%) en vooral het stoepparkeren is een steen des aanstoots (89%). Vragen omtrent de Weertse Dreef. Wellicht de verrassing van de enquête. De Weertse dreef autovrij maken krijgt 80% op de appreciatieschaal. Deze percentages zijn net dezelfde als we enkel de resultaten van de nauwst betrokkenen, de Weertenaars laten meetellen. Een nieuwe weg maken langs het munitiedepot voor de auto’s haalt amper 25%. Deze optie staat niet in het mobiliteitsplan maar we weten pertinent dat dat één van de denkpistes is van het Schepencollege. Een KMO-zone in de zandgroeve? Volgens onze lezers mag de KMO-zone van Haasrode niet uitbreiden naar “onze” kant van de E40. Deze optie wordt met 34% erg negatief beoordeeld. Bij de inwoners van Haasrode-Blanden haalt het voorstel een schamele 24%
De Expressweg op 2 X 1 rijstrook? Haalt 53% appreciatie, en
64% onder de rechtstreeks betrokkenen. Zou iedereen wel doorhebben dat
onze vraag ging over het kleine stukje Expressweg op het kaartje
hierboven? Doorgaand verkeer verhinderen? Een rustig gelegen woning, nogal wat mensen zouden er willen voor tekenen. Heel wat straten kunnen ook relatief eenvoudig van doorgaand verkeer gespaard worden. Een leukere straat, met meer voetgangers en fietsers, niet iedereen is daarvan overtuigd. Het voorstel haalt toch 66%. Een fietstunnel onder de Expresssweg? ... haalt 88% appreciatie, en merkwaardig, “maar” 83 % onder de Blandenaars-Haasrodenaars. Wij vermoeden een misverstand, in de gedrukte ADO stond immers verkeerdelijk een tunnel onder de E40, op de website stond het wel juist: een tunnel onder de Expressweg. Om alle twijfel weg te nemen, toont het kaartje de exacte plek. Voetwegen opnieuw openstellen? Onze inwoners steunen dat voorstel resoluut. Een voorstel dat bovendien weinig kost, dus waar wachten we op? Wat met de Kouter? Het woonuitbreidingsgebied “de Kouter” bebouwen met bejaardenwoningen en als inplantingsplaats kiezen voor een nieuwe Blandense Gemeenteschool, daarover zijn de meningen verdeeld. 56% krijgt het voorstel van onze inwoners. De Blandenaars- Haasrodenaars zien dat minder zitten: 44% Bewoners zwaar ontgoocheld. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
de
|
![]() |
We schreven het al: hele bladzijden zouden we
kunnen vullen met de reacties van onthutste lezers. Kan het dat een
mobiliteitsplan met vele mooie principes, circulatieplannen opneemt met
één constante: meer verkeer afleiden langs smalle dorpsstraten?
Vooral de voorstellen van Oud-Heverlee deden nog al wat haren ten berge rijzen. In die mate zelfs dat potentieel getroffen inwoners zich al een beetje organiseerden en het verzet kanaliseren. Liefst 65 gezinnen uit de Groenstraat en omliggende straten ondertekenden een gezamenlijke protestbrief. Het mogen dan nog maar vage voorstellen zijn, maar dit is duidelijk de verkeerde piste, stellen deze bewoners. De commentaren hebben we opgenomen op onze website, achteraan het oorspronkelijke artikel: Een bloemlezing hebben we in het kadertje hieronder opgenomen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
een bloemlezing
|
![]() |
Hierbij wensen wij te reageren tegen het
voornemen om de Waversebaan éénrichtingsverkeer te maken. Ook het
verhogen van de verkeersdrukte binnen de dorpskern dient ten alle
prijzen vermeden te worden. Wij staan achter maatregelen om de snelheid
op de Waversebaan fors te verlagen, zeker als ze de veiligheid van de
zwakke weggebruiker verbeteren..
... Als men de problemen op de Waversebaan wil oplossen, dient dit eerder te gebeuren door op de Waversebaan de nodige maatregelen te nemen dan door het verkeer door de dorpskern te sturen. Men gaat immers liefst ook niet het verkeer over de Waversebaan sturen wanneer er zich op de E-40 problemen voordoen! ... ... De verkeersdrukte voor onze deur is enorm. De verkeersagressie van de passanten (niet van de plaatselijke bewoners!) kent geen grenzen. Bijkomend argument: een tunnel maken onder de expressweg vanuit de Konijnenhoekstraat is fantastisch, maar dan moet het verlengde van deze route (de Konijnenstraat zelf) ook bijzonder verkeersarm zijn... Maar er zijn ook positieve geluiden ... Men hoeft natuurlijk geen vreugdekreten te geven als men vindt dat het niet goed gaat. Maar je moet ook iets vorm laten krijgen. Gezien ADO een grote verspreiding kent onder de inwoners van Oud-Heverlee denk ik dat een sombere beoordeling van het werk dat geleverd wordt niet echt motiverend kan genoemd worden voor de mensen die er aan meewerken... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
en verder... |
![]() |
Vooreerst, het mobiliteitsplan heeft nog een hele weg te gaan. De volgende vergadering van de begeleidingscommissie is op 19 juni. Ook ADO is hierin vertegenwoordigd, en we zullen zeker aandringen op wijzigingen. De resultaten van de enquête en de opmerkingen zijn ondertussen al overgemaakt aan de Ambtelijke Werkgroep. De (hopelijk bijgewerkte) synthesenota komt opnieuw voor de begeleidingscommissie. Is de synthesenota éénmaal goedgekeurd door de gemeenteraad, dan wordt er aan de hand hiervan een beleidsplan opgesteld. Dit plan bevat dan concrete acties en uitvoeringsplannen. We houden u op de hoogte. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |