|
|||
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|||
![]() |
![]() Leuvensestraat 8 uur
|
![]() |
Overdreven snelheid is niet het grote probleem dat sommigen ervan willen maken…dat was één van de opmerkelijke uitspraken van onze burgemeester in een interview met ADO in 1998. En toch werd er ook toen al, na het weer, het meest geklaagd over het verkeer. Vooral het teveel en te snel verkeer voorbij de eigen woning begon de keel uit te hangen. Om uit te vissen of het gevoel van onveiligheid terecht was, huurden we een snelheidsmeter om er op verschillende plaatsen in onze dorpen steekproeven mee te doen.
Zes jaar later is verkeersveiligheid een topprioriteit geworden in de nationale en lokale politiek. We wilden wel eens weten of er nu effectief minder snel gereden wordt.
|
![]() |
|||
![]() |
![]() Weertsedreef 16 uur ![]() Fonteinstraat 9 uur |
![]() |
De laatste twee grafieken tonen de snelheid op twee plaatsen waar we voor het eerst gemeten hebben.
In de Weertsedreef hebben we op het eind van de namiddag gemeten. De auto’s reden al met verlichting en tegenliggers zagen mekaar van op meer dan een kilometer. Waarschijnlijk hadden de snelheden anders nóg veel hoger gelegen. Ook in de Fonteinstraat stonden we voor het eerst. In de Beekstraat hebben we op twee plaatsen gemeten, enkele honderden meters uit elkaar. |
![]() |
|||
![]() |
In de laatste tabel hebben we onze metingen vergeleken met de metingen door de gemeentepolitie. Zij hebben gemeten met een “preventief informatiebord” dat bij het naderen duidelijk uw snelheid weergeeft. Het bord onthoudt deze informatie en kan dus achteraf gebruikt worden om statistieken te maken.
De vraag is of deze borden wel geschikt zijn om statistieken over snelheid te maken. Ze dienen om de mensen te confronteren met hun werkelijke snelheid, en velen zullen hun voet wat van het gaspedaal houden als zo’n bord een overtreding aanduidt. Wij twijfelen er niet aan dat zoiets snelheidsverlagend werkt, alvast tijdelijk. Bovendien maakt dat bord geen onderscheid tussen auto’s, fietsers en zelfs joggers. Ook dat zal het beeld vertekenen. De verschillen met onze statistieken zijn dan ook opvallend groot. In de laatste grafiek hebben we een vijftal van onze metingen en de corresponderende metingen van “het bord” naast mekaar gezet. Het meest opvallend is het verschil in de Fonteinstraat. Daar rijdt volgens het bord 96% minder dan 50 km/uur. Bij onze metingen amper 18%. Maar ook op andere plaatsen is het verschil enorm. De eerst twee kolommen hebben betrekking op de
Haasroodsestraat, de volgende twee de Fonteinstraat, |
||
![]() |
|||
![]() |
![]() We zijn dus op de goede weg, maar toch zitten nog veel teveel chauffeurs ver boven de limiet. We zijn er nog lang niet, er blijft nog werk aan de winkel. Vermits alle beetjes helpen moet er verder gewerkt worden aan een betere infrastructuur, aan een grotere pakkans en aan preventie. In het infoblad van de gemeente lezen we “Deze gegevens (van de preventieve informatieborden) worden door de politiediensten gebruikt bij het adviseren van de gemeentelijke overheden zoals de planning van wegenwerken, heraanleg van wegen, snelheidsbeperkingen, enz…” Wij hopen dat wij met onze metingen bewezen hebben dat dit niet kan. De meetmethode beïnvloedt de gegevens, en iedere wetenschappers weet dat je dan slecht bezig bent. Wij hadden nog veel meer willen weten. Hoe snel wordt er ’s avonds gereden? Hoe gedragen de vele sluikverkeerrijders zich in de ochtendspits naar Korbeek-Dijle? Is de invloed van een snelheidsinformatiebord tijdelijk? Maar dat zal voor een andere keer zijn. We hopen alvast dat wij met deze metingen heel wat stof tot nadenken gegeven hebben. Lees zeker ook: - de verkeersmetingen in het herfstnummer van het gemeentelijk infoblad - onze metingen van 1998. Klik door naar het artikel “snelle jongens” (ADO nummer 99) |
||
Net zoals
iedereen ben ik voor veilig verkeer (heb zelf een tweeling van 2.5) maar
we mogen niet overdrijven.. Snelheidsbeperkingen van 30 km/ Hr aan scholen is te begrijpen maar dan moeten we met flexibele uren werken. In Wilsele rij je op de steenweg 70 om dan ineens voor 400 meter naar 30 te gaan!! Statistieken dienen voor diegene die ze wil gebruiken. daarom is het wraakroepend dat ze in Blanden het elektronische oog buiten de zone 30 laten meten maar wel IN de zone 30 staat. Dit maakt het later heel gemakkelijk om te zeggen van: Kijk eens, 60 % rijdt 45 in een zone 30 en 20% rijdt zelfs 55!! En dit terwijl de meting wordt uitgevoerdt waar je 50 mag rijden!!! Dit is niet correct!! Voilà, dat ei moest ik even kwijt J.V. |