![]() |
|
Uit
ADO 141
|
Het vliegtuig dat crashte
|
![]() |
|
Britse militaire bronnen |
Woensdag
7 februari 1945 om
14u05 stegen 12 Mustang III's van het 234 Squadron op van de
luchtmachtbasis
Bentwaters, nabij Ipswhich in Engeland. Een van de Mustangs, de machine
met
registratienummer FB115, werd bestuurd door Warrant Officer James
Morgan
Harris. Mustang FB115 had hij nooit eerder gevlogen. Gewoonlijk was het
een
Nederlandse RAF piloot, Rudy Ockerse, die met de FB115 vloog. Slechts 1
uur en
10 minuten later brak de FB115 boven Vaalbeek uiteen. Het viel te
pletter net
ten noorden van het munitiedepot, in het Groenveld. Vermoedelijke
oorzaak van
dit vliegongeluk was het aanvriezen van de vlieginstrumenten. In
de ongevallenkaart van
Mustang FB115 lezen we volgende opgaven: Jim
en zijn eskader waren die
bewuste namiddag opgestegen voor een escorte missie. Samen met andere
jachteskaders zouden ze een luchtvloot van 100 Lancaster bommenwerpers
begeleiden. Die Lancasters viseerden de synthetische olieraffinaderij
"Krupp Treibstoffe Werke
G.M.B.H" te Wanne-Eickel, bij Dortmund in het Duitse Ruhrgebied. Jims
eskader zou op een bepaald coördinaat contact maken met de
bommenwerpers en dan
koers zetten richting Wanne-Eickel, maar barre weersomstandigheden
dwarsboomden
dit plan. Boven België en het continent hing er een front. Dichte wolken tussen een hoogte van 300
meter
tot 10 km verhinderden het zicht zodat piloten op instrumenten moesten
vliegen
(= blindvliegen). Bij het stijgen doorheen de wolken deed zich
daarenboven
ijsvorming voor op de vliegtuigen. De 12 Mustangs
splitsten zich op in secties van 4 toestellen. Jim vloog in de "blauwe
sectie" in positie 4. Waarschijnlijk
kreeg ook Jim
problemen met de blindvlieginstrumenten waardoor hij in de wolken de
controle
over zijn Mustang verloor. Tengevolge van belemmering door ijs draalden
die
instrumenten, gaven willekeurige aanduidingen of blokkeerden geheel.
Eens de
piloot de houding van zijn toestel corrigeerde op basis van
willekeurige
aanduidingen was alles mogelijk, dikwijls resulteerde dit in een
ongecontroleerde duikvlucht. Wanneer het toestel hierdoor al niet
crashte, brak
het in duikvlucht vaak uiteen door overmatige spanning op het
vliegtuiggeraamte. Jim
was niet de enige piloot
die te betreuren viel tijdens deze operatie. Ongeveer rond hetzelfde
tijdsstip
stierven F/Sgt. Elliott (122 Squadron) en W/O Luffman (126 Squadron).
Hun
Mustangs stortten stuurloos, respectiefelijk te Anzegem en te
Hamme-Lokeren,
neer. Twee ervaren RAF piloten, W/Cdr. Bird-Wilson en F/Lt. Sparrow,
verloren
ook de controle over hun machine vanwege een falend vlieginstrument,
doch
wisten tijdig de controle over hun toestel te herstellen (W/Cdr.
Bird-Wilson verloor
hoogte
van 8 km tot 2 km hoogte). |
![]() |
|
Julia
Verstappen |
Meteen na
het verschijnen van het artikel in
Acherdoechelen kregen we een reactie van Julia Verstappen uit Vaalbeek.
Julia
Verstappen was toen 22 jaar oud, en woonde in haar ouderlijk huis, toen
nog een
boerderij in de Grezstraat. Ze
zag het
vliegtuig overkomen, het kwam van over Heverleebos, ongeveer uit de
richting
Leuven en volgde de richting van de Grezstraat . De
keukendeur stond open en ze hoorde een
lawaai ‘tekketekketek’ van een vliegtuig dat ze
zagen overkomen. Ze zei
nog “diene
heeft iets aan de hand’. Het
vliegtuig vloog erg laag, kraakte van alle kanten en de motor sputterde
geweldig tegen. Het verloor boven Vaalbeek een wiel en een staafke dat
neerkwam
op het einde van de Grezstraat, achter de tuin waar nu de burgemeester
woont. Dat staafje
heeft ze toen
meegenomen, en heeft ze nu nog. Het wiel lag er ook maar was veel te
zwaar. Het
vliegtuig volgde de richting van de
Grezstraat, ging zo het veld in en stortte neer op een stuk
landbouwgrond waar
toen de Groenstraat was, wat nu de Monarkenweg heet. Inmiddels is dat
stuk
grond een bosje geworden, ten westen van de Monarkenweg. De piloot
zelf was veel te laat gesprongen.
Zijn parachute was praktisch niet open gegaan.
“We mochten daar niet bij en we moesten op
de weg blijven staan. Ge zag
het vliegtuig op de helling in stukken liggen. Die parachute hing daar
en hij
stak met zijn voeten wijd de grond in.“ Van
een Duits vliegtuig heeft Julia niets
gemerkt. Later zijn ze te weten gekomen wie die piloot was, en waar hij
in
Heverlee werd begraven. Ze zijn het graf wel eens gaan bezoeken en
hebben er
ook bloemen gezet. |
![]() |
|
René
Haine uit Blanden |
Ook René Haine uit
de
Lijsterstraat in Blanden reageerde op de oproep in Achterdoechelen in
verband
met het neergestorte vliegtuig in Vaalbeek. René Haine was
toen het gebeurde 17
jaar oud, en woonde toen aan de Naamsesteenweg in Blanden . Het
ouderlijk huis
werd later onteigend voor de aanleg van de expressweg. Op het moment van de
vliegtuigcrash waren er hier geen Duitsers meer, het offensief van de
Amerikanen was aan de gang, er waren nogal wat troepenbewegingen naar
en van de
Ardennen, de slag om de Ardennen was toen al voorbij . Die dag was het bewolkt,
hij hoorde in huis plots het geluid van mitrailleurs, liep buiten
kijken en zag
een Brits vliegtuig dat van over het Mollendaalwoud kwam ongeveer
vanuit de
richting Bierbeek, en zo de Naamsesteenweg dwarste achternagezeten door
een
Duits vliegtuig met hakenkruis logo dat er blijkbaar op geschoten had. René is
toen gaan kijken
met andere jongeren op de plaats waar het vliegtuig neergestort was.
Rene heeft
zelf het vliegtuig zien liggen, er stonden al Engelse soldaten bij. Die
jaagden
hen weg, grepen dreigend naar hun stengun, zij vroegen
“souvenir” en kregen
een stukje metaal mee, en moesten toen weg wezen. |
![]() |