|
Uit ADO 147
|
1.596 bezwaren
tegen het structuurplan
|
|
|
U herinnert het zich nog wel uit een vorige ADO of uit het
gemeentelijk informatieblad.
De gemeente werkt aan een structuurplan ruimtelijke
ordening. Een plan waarin elke gemeente moet aangeven welke beleidsopties ze wil
nemen op lange termijn inzake ruimtelijke ordening. En dus met keuzes over
woningbouw, sociale woningbouw, of er een ambachtelijke zone moet komen en waar,
hoe we willen omspringen met Meerdaalbos en de Doode Bemde, welke nieuwe
gebieden mogen aangesproken worden voor woningbouw en welke niet, …
We
schreven in Achter d’oechelen wel al vaker over dat plan.
Over wat de
gemeente daarvoor al betaalde aan dat favoriete studiebureau GVE (135.000 euro).
Dat daaraan al wordt “gewerkt” sinds 1978 met een eerste opdracht aan
Interleuven, en sinds 2001 door het studiebureau GVE. Over de talrijke fouten en
slordigheden in dat plan. En niet in het minst over de betwistbare opties: de
aanleg van een ambachtelijke zone in Blanden, de uitbouw van de Bremberg, de
weinig krachtige beleidsopties rond sociale woningbouw, de keuze om een fietspad
aan te leggen dwars door het afgesloten reservaatgebied van de Doode Bemde, de
suggestie van een derde oost-west verbinding door het bos naast de Weertsedreef
en de Noëstraat, de voorgenomen legalisatie van zonevreemde gebouwen en
bedrijven, …
|
|
Meer bezwaren
dan in Antwerpen, Gent,
Brugge, Kortrijk ...
|
Over dat ontwerpplan liep tot 2 juni het openbaar
onderzoek.
En er werden massaal bezwaarschriften ingediend. Om precies te zijn:
1.596 inwoners bezorgden een bezwaarschrift aan de gemeente. Dat is meer dan 15%
van de bevolking.
Ongetwijfeld een Vlaams record. Vergelijk maar even:
Gent
telde nauwelijks 179 bezwaarschriften. In Antwerpen werden er 1.475
bezwaarschriften ingediend, en daar ging het toen ook al om de Lange Wapper en
bezwaren van de Straten-Generaal. In Brugge waren er 59 bezwaarschriften, in
Kortrijk 37, in Boutersem 78, … Het zegt aardig wat over de onvrede en de onrust
in Oud-Heverlee over de gemeentelijke plannen.
Het leeuwendeel van die
bezwaarschriften, 1.169 om precies te zijn, waren ondertekenaars van het
standaardformulier “stop met zand in onze ogen te strooien”. Het actiecomité BOS
haalde daarmee ruim zijn doel van 1000 bezwaarschriften.
Die standaard bezwaarschriften maakten bezwaar op vier punten van het structuurplan:
- een
vraag om aanpak van het sluipverkeer,
- een bezwaar tegen de keuze om een
bedrijventerrein in te richten,
- een vraag om de verstedelijking te stoppen
(bezwaar tegen de toenemende appartementsbouw en het dichtbouwen van Haasrode en
Blanden)
- en een vraag om meer inspraak voor de bevolking.
Bovenop die 1169
ondertekenaars van het standaardbezwaarschrift waren er ook nog eens 293
inwoners die aan dat standaardformulier eigen bemerkingen toevoegden.
Die kan je
allemaal nalezen op de website van Achter d’oechelen, in de volledige
tekst van het Gecoro advies van blz. 67 tot blz. 86.
Het is een lange litanie
van bezwaren tegen het geplande bedrijventerrein, vragen om meer en betere
fiets- en voetpaden, om sluipverkeer aan te pakken, meer speelruimte voor
kinderen, vragen om meer sociale woningen, maatregelen tegen te snel verkeer
door de dorpsstraten, over het behoud van een groene omgeving, bejaardenzorg,
bezwaren tegen lintbebouwing, appartementen, opmerkingen over de verloedering
van het Zoet Water pretpark, … Nuttige lectuur voor gemeenteraadsleden die zich
afvragen wat voor ongenoegen er zoal sluimert bij hun kiezers.
|
|
Individuele bezwaarschriften
|
En dan waren er ook nog eens 137 bewoners die in hun
pen klommen of achter hun pc gingen zitten en persoonlijk een bezwaarschrift
instuurden over het structuurplan. Daar zitten nogal wat doorwrochte stukken
tussen van verenigingen die het hele structuurplan doornamen en allerlei
pertinente opmerkingen en bezwaren formuleerden.
Zo waren er bezwaren van een
aantal verenigingen zoals de seniorenraad, de Vrienden van Heverleebos en
Meerdaalwoud, het ACW, de SP-a, of Groen!,..
Ook nogal wat individuele inwoners
bezorgden in eigen naam stevig gedocumenteerde bezwaarschriften met allerlei
opmerkingen over diverse beleidsopties en fouten in het
ontwerpplan.
|
|
Persoonlijke belangen
|
Nogal wat van de andere individuele bezwaren waren de
45 vragen van eigenaars van natuur of bosgrond die hun perceel graag omgezet
zagen in bouwgrond. En meenden dat het ontwerp structuurplan dat kon regelen.
Opvallend: het belangrijkste argument, dat ze daarmee een forse
waardevermeerdering zouden krijgen voor hun terrein of woning, werd daarbij
steevast niet genoemd.
Maar wel allerlei andere argumenten: vaak dat de
aanpalende terreinen van hun buren wèl bouwzone zijn. Of heel originele
argumenten:
dat het geen bos is “omdat ze er bomen op geplant hebben als een
goede huisvader”. Dat was enkel om het terrein zoveel mogelijk te laten
renderen.
En dat er risico’s zijn “dat er bomen omvallen en op deze aanpalende
eigendom terechtkomen”.
Dat ze eigenlijk willen bijdragen tot het verhelpen van
het nijpend tekort aan bouwpercelen.
Dat hun terrein rustig gelegen is met
gezonde lucht voor jonge mensen en de scholen zo dichtbij.
Dat het “slechts een
opvulling is van een rij reeds bestaande woningen.”
Dat hun grond niet als
landbouwgrond moet worden bewaard “omdat er in de deelgemeente Oud- Heverlee
toch geen boeren meer zijn”.
Dat er door het wijzigen van de bestemming van het
munitiedepot in Sint-Joris-Weert geen reden meer is om een bufferzone met de
dorpsrand te handhaven.
Dat de helft van het perceel begroeid is met wildgroei
en onkruid. “Van een biologisch waardevol gebied is hier totaal geen sprake,
vermits de boordeigenaars beneden reeds vele jaren de reukhinder van een
openliggende beek dienen te tolereren. In deze beek komt het rioolwater van de
Waversebaan”.
De Gecoro kon in zijn advies alleen maar vaststellen dat met
een structuurplan geen bestemmingswijzigingen kunnen worden gerealiseerd. En dat
al die bezwaren en vragen tot correcties en regularisaties aandacht moeten
krijgen bij het opstellen van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) voor die
gebieden. Volgens de nieuwe regelgeving zullen de betrokken eigenaars dan ook in
regel een planbatenheffing moeten betalen voor de bekomen meerwaarde van hun
gronden of gebouwen. En zal ook de vraag rijzen waar en met wiens gronden er
compenserende omzettingen naar natuurgebied of bosgrond zullen moeten gebeuren.
Bovendien wil het Vlaams Gewest in een ruime omgeving rond het Meerdaalbos en
het Heverleebos een bufferzone als overgang naar het bosgebied. En dat voor
enkele tientallen hectaren. Het ziet er niet naar uit dat eigenaars van
landbouwgronden, bosgronden of natuurgebieden in de wijde omgeving van het bos
zullen kunnen rekenen op een omzetting naar bouwgrond.
|
|
Mini petities |
Naast de grote en succesvolle petitie-actie van het
actiecomité BOS met een standaardbezwaarschrift waren er ook nog lokaal wat
groepen van mensen die samen eenzelfde bezwaarschrift instuurden.
Een tiental
omwoners en gebruikers van de inmiddels afgesloten oversteek van de expressweg
aan de Duivenstraat stuurden eenzelfde bezwaarschrift. En drongen daarbij aan om
die oversteek terug open te maken.
Ook nogal wat bewoners van de
Blandenstraat vroegen in een gezamenlijke reeks van bezwaarschriften maatregelen
tegen het sluipverkeer in hun straat, snelheidsbeperkingen en veilige voetpaden
en fietspaden.
Omwonenden van de Bremberg klommen in hun pen om bezwaar te maken
tegen een omvorming van de Bremberg tot een commerciële exploitatie als hotel en
conferentiecentrum.
En ook vanuit het Winkelveld schreven opnieuw een aantal
bewoners hun bezwaren neer tegen het voorgenomen RUP om meer sociale woningen te
kunnen bouwen op het perceel grond dat het OCMW daar liggen heeft. Volgens hen
moet de gemeente zich houden aan de huidige voorschriften die maar een beperkt
aantal woningen toelaten. Zoniet is “de gekozen locatie niet geschikt” en moet
de gemeente maar elders sociale woningen realiseren. Not in their backyard.
Vermeende procedurefouten in de aankondiging van het openbaar onderzoek worden
alvast opgeworpen als een juridisch wapen in hun strijd tegen een RUP voor meer
sociale woningen in het Winkelveld.
Vermelden we nog een comité “Redt
Blanden” dat met vier handtekeningen het behoud van de Kouter in Blanden vroeg.
En een paar vlijtige ondernemers die hun interesse voor een ambachtelijke zone
melden.
|
|
Alle Belgen
gelijk voor de wet |
Ook in Oud-Heverlee zijn alle Belgen gelijk voor de wet.
Maar twee bezwaarschriften vallen op door de uitzonderlijke aandacht
die hen te beurt viel voorafgaand aan het indienen van hun
bezwaarschrift.
Het gaat om een probleem van twee bewoners van de Monarkenweg wiens
woning door een wijziging van het gewestplan in 1977 gedeeltelijk werd
ingekleurd als landschappelijk waardevol agrarisch gebied in plaats van
als woonzone.
Daardoor daalde de waarde van hun woningen. Ze vroegen om dit te herstellen.
Er volgden verschillende besprekingen met de burgemeester, de
technische dienst en de twee ontwerpers van GVE. In 2006 “werd met de
burgemeester en de betrokken ambtenaar overeengekomen om” een bepaalde
tekst die in de brief wordt geciteerd “in het ontwerp van structuurplan
op te nemen”.
Bij nazicht van de tekst van het ontwerp door hen bleek dat de
overeengekomen tekst niet was opgenomen. Er werd een vergadering belegd
met “alle specialisten en de bevoegde vertegenwoordigers van het
gemeentelijk beleid:
Albert Vandezande, Adri Daniëls, Rudi Delang, René Feyfer, Godfried Rosseel, Fernand Van Eycken, Dirk Deloecker.
Zoals we al opmerkten in ADO 145 factureren de heren Van Eycken en De
Loecker 1.394,6 euro voor een aanwezigheid op twee vergaderingen van de
Gecoro.
De steller noteert dat de afspraak werd gemaakt om beide woningen als
woonzone in te kleuren in het desbetreffende RUP, “waartoe de
Burgemeester en de schepen van Ruimtelijke ordening zich verbinden.
De gemeente zal erop toezien dat ook op eventueel nieuwe plannen van
het Vlaams gewest deze kavels als woonzone worden ingekleurd.
Er wordt overeengekomen de besluiten van deze vergadering schriftelijk
mee te delen aan het college van burgemeester en schepenen”.
We nemen aan dat ook de 45 andere eigenaars van woningen of percelen
die al dan niet op een vreemde wijze terecht kwamen in natuurgebied of
landbouwzone prijs zouden stellen op een persoonlijke bespreking van
hun probleem met de burgemeester, de schepen, de verantwoordelijke van
de technische dienst, de voorzitter van de Gecoro, een lid van de
ambtelijke stuurgroep en de twee deskundige ontwerpers van het
studiebureau GVE.
Zodat ook aan hen beloften kunnen worden gedaan, en deze meegedeeld worden aan het schepencollege.
|
|