![]() |
|
|
VERKIEZINGSDEBAT 22 SEPTEMBER 2012 Eerste ronde : vragen vooraf, Zaterdag
22 september was het dan zover: de zes
lijsttrekkers, moderator Rob Heirbaut en
Direct naar de vragen:
Direct naar Debat deel 2 en de na het debat beantwoorde vragen Terug naar Verkiezingen 2012 overzicht Reageren kan via de ADO Blog |
![]() |
|
|
Albert Vandezande
(Fusiebelangen) zei dat het beleid blijkbaar
wel goed was, want dat er meestal eenparig werd beslist in de gemeenteraad. En
somde een lang lijstje op : de renovatie van het gemeentehuis in Oud Heverlee ,
de bibliotheek en kleuterklas ; de Waversebaan;
de dorpskern in Haasrode; de renovatie van de school in Blanden; het skatepark
in het Zoet Water; de uitbreiding van de kinderopvang in het Dolfijntje tot 50
plaatsen; het behoud van de belastingen op 6 % en 750 opcentiemen op de onroerende voorheffing; de gestarte renovatie
van het ontmoetingscentrum in Blanden ;
de zorg voor een ontmoetingscentrum in elke gemeente; de gronden die aangekocht
werden in en omheen het recreatiepark Zoet Water, en de
vorderingen met het rusthuis en dienstencentrum De Kouter in Blanden. Adri Daniels
(CD&V) voegde aan dat lijstje van zijn coalitiepartner ook de
transparante bestuurscultuur toe, de website, de gemeentelijke electronische
nieuwsbrief, de talrijke hoorzittingen en de komst van 8 sociale huurwoningen
in Oud Heverlee. Paul Pues (Groen) prijsde
zich al gelukkig dat er toch iets is gebeurd, de renovaties, en vond ook het
voetpad en fietspad langs de Neerijsebaan in Sint Joris Weert een positieve vermelding
waard. Voor het overige leek de balans inzake voetpaden en fietspaden hard
tegen te vallen. Hij wees erop dat de oppositie de afgelopen jaren een 100tal voorstellen heeft gedaan,
waarvan een 80tal voor rekening van Groen.
En soms werd inderdaad een voorstel van de oppositie overgenomen, zoals
de regeling rond de geplande sociale huurwoningen in Sint Joris Weert in plaats
van koopwoningen. Maar de negatieve punten wogen zijns inziens toch zwaarder: de
Kouter waar al sinds 2005 een rusthuis zou kunnen staan maar er nog steeds niet
is, de voetpaden waarin maar geen vordering komt, de parochiezaal van Oud Heverlee
die verkommert en waar niets gebeurt.
Sommige dossiers werden ook verknald: zo liet de meerderheid de subsidie liggen
van 75 000 euro voor de bouw van een sporthal. Of de fietsbrug over de
expressweg die er nog steeds niet is, en tal van buurtwegen die er slecht bij
liggen. Jos Rutten (SP-a) vond de slechte staat van de voetpaden en fietspaden een goede spiegel van het beleid en de prioriteiten. Onafgewerkte, onuitgevoerde plannen, niet altijd de juiste prioriteiten en de indruk van lukrake initiatieven. Positief is dat de meerderheid het sociaal huis oprichtte, en ervoor zorgde dat de voorzitter van VKT, de vzw die het zoetwater pretpark beheert, niet langer een schepenwedde kreeg zoals onder het vorige bestuur. Mark Binon (Leefbaar Oud Heverlee) wees erop dat de gemeentelijke wegen er als een lappendeken bijliggen. De sporthal, het ontmoetingscentrum en de parochiezaal liggen er verkommerd bij, de keuken in de gemeentelijke zalen is erbarmelijk, het Zoet Waterpark verloederd. En pas als Leefbaar Oud Heverlee de camera’s van ROB-tv naar hier bracht, werd er snel wat slecht materiaal afgevoerd uit het pretpark. De situatie van voet- en fietspaden in de gemeente is ronduit slecht. En als ik aan politiek wil doen, is dat niet om zich persoonlijk te verrijken, voegde hij eraan toe.Terug naar boven |
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Traagheid: |
In zijn repliek wees Albert
Vandezande naar de zware moeilijkheden die de gemeente ondervindt wanneer
ze wat wil doen aan de wegen: zo bijvoorbeeld bedraagt de totale kostprijs van
de werken voor een stuk van 520 meter aan de Maurits Noëstraat (het deel tussen de Monarkenweg en Meerdaalhofweg) 2,3 miljoen euro door de vereiste rioleringswerken, waar de gemeente 900 000
euro zou van moeten betalen . En de plannen met de parochiezaal Oud Heverlee worden gedwarsboomd door Erfgoed
Vlaanderen voor wie de zaal wel mag afgebroken worden , maar zonder dat er iets
nieuws in de plaats mag komen. (klik op de link) Zo
blijven dossiers lang aanslepen. Adri Daniels beaamde die problemen,
maar wees erop dat sinds de CD&V aan het bestuur is er meer fietspaden zijn
aangelegd dan in de hele periode voordien. Tom Teck deelde de
kritiek van de oppositie op de sporthal en de gemiste subsidie: we hadden dat
moeten doen. Paul Pues vroeg
eens te vergelijken met Bierbeek: daar gaat dat allemaal wél vooruit, en die
hebben ook te maken met die Vlaamse administraties. En hekelde dat de N-VA nu wel hun kritiek op
de gemiste sporthal –subsidie deelt, maar destijds wel meestemde met de meerderheid
in dat dossier. Mark Binon pleitte ervoor om sportclubs gezamenlijk het beheer - en de inkomsten - te geven van de cafetaria in de sporthal. Nu kan dat niet. En wees erop dat een rolstoelgebruiker in Sint Joris Weert niet op een voetpad kan: meestal zijn er zelfs geen voetpaden, en waar er toch stukken liggen zijn die dikwijks te smal, onderbroken, of schots en scheef. Kijk maar eens naar Wijgmaal, voegde hij eraan toe, daar liggen in àlle straten voetpaden |
![]() |
|
|
Groen werd door Albert Vandezande werd aangepord om de naam van één gemeente te noemen die wél is ingegaan op het voorstel van die 75 000 euro subsidie voor een sporthal. Dat antwoord bleef uit. Waarop Groen bovendien werd aangewreven zich te verzetten tegen de aanleg van een fietspad van Sint Joris Weert door Oud Heverlee. Dat kan je niet realiseren in een natuurgebied werd gereplikeerd, begin maar met een fietspad langsheen de Waversebaan . Adri Daniels liet weten dat fietspad langsheen de spoorweg toch te zullen realiseren: de bezwaren van de natuurvereniging wees hij van de hand: een fietspad heeft minder impact dan een trein. En het voorgenomen tracé ligt trouwens aan de grens van het natuurgebied. Jos Rutten noemde dat een discussie over een luxeprobleem: zorg maar eerst voor de echte prioriteit, met name de gefaseerde aanleg van veilige fiets- en voetpaden, eerst richting de scholen en openbare voorzieningen, in een volgende fase veilige fietspaden langs de hoofdstraten. En wees erop dat die discussie over een fietspad door het natuurgebied eerder al was behandeld in het ruimtelijk structuurplan. Het voorstel uit de eerste versies is na overleg en inspraak verdwenen. Het waarom is logisch: te hoge kostprijs, moeilijke uitvoerbaarheid. Dat voorstel zal beter moeten onderzocht en overlegd worden: het gaat om een weg langsheen de spoorlijn, door moerassig gebied, in een overstromingsgebied (moeilijk om dat fietspad te onderhouden), en voor de aanleg ervan moet onteigend worden, wellicht zelf gerechterlijk.. Heel veel moeilijkheden, en weinig kans op slagen. |
![]() |
|
![]() |
|
|
Tom Teck (N-VA) begon
het rijtje. N-VA zou zorgen voor een andere bestuurscultuur: meer transparantie
en inspraak. De burgers moeten meer betrokken worden bij het beleid. N-VA zal
ook werk maken om de verkeersveiligheid te verhogen door prioriteit te geven
aan goed onderhouden wegen, veilige, comfortabele fietspaden en actief
ontmoedigen van sluipverkeer. N-VA wil ook het landelijk en groen
karakter van de gemeente bewaren en daarom ook appartementsbouw tegengaan. Ze
zijn een volkspartij: ze willen zorgen voor àlle inwoners, niet voor een select
groepje. En dorpskernvernieuwing moet bij hen meer zijn dan wat groene paaltjes
zetten. N-VA
wil betaalbaar wonen door de 100 vooropgestelde woningen over de hele gemeente te
spreiden en architecturaal te diversifiëren zodat ze naadloos aansluiten bij de
private woningbouw. Adri Daniels
(CD&V) nodigde Tom uit zich in te schrijven op de transparante elektronische nieuwsbrief die ze
realiseerden . De Kouter zal er komen, net als meer veiligheid, voetpaden en
fietspaden, een veilige schoolomgeving zoals nu al gerealiseerd werd in Sint
Joris Weert. Zorgen voor betaalbaar
wonen. Investeren in de 5 scholen.
Doorgaan met de plannen voor een dorpskernvernieuwing in Sint Joris
Weert al zijn er ook daar problemen met de bescherming van het dorpsgebied. In
de 5 gemeentelijke scholen moet worden
geïnvesteerd. En CD&V wil ook oog hebben voor ontwikkelingshulp die ze
hebben verdubbeld in de afgelopen bestuursperiode. En sport voor iedereen mogelijk maken. Albert Vandezande
(Fusiebelangen) noemde als eerste punt de realisatie van het zorgcentrum De Kouter in Blanden. Fietspaden blijven een
prioriteit. De ontwikkelingen in de omgeving van de Paul Pues (Groen) rekende
voor dat er de laatste zes jaar
welgeteld 1 km fietspaden en voetpaden
zijn bijgekomen: aan dit tempo duurt het tot 2054 voor alle hoofdstraten zijn
voorzien. Groen wil mee de Kouter
realiseren, en na 30 jaar studie moet die dorpskernvernieuwing er ook écht
komen. Maar ook dingen die geen geld kosten moeten er komen: zoals het ontmoedigen
van het sluipverkeer dat de autostrade bij files verlaat en door onze dorpen
een weg zoekt naar een volgende oprit.
Meer dan een paar borden om doorgaand vrachtverkeer te verbieden heb je
daarvoor niet nodig. En rond inspraak is
serieuze vooruitgang nodig: nu lopen de
adviesraden leeg, mensen blijven weg om dat met de adviezen toch geen rekening
wordt gehouden. Kijk maar naar de vergaderingen over het mobiliteitsplan. Jos Rutten (SP-a) zei dat de SP-a bij deelname aan het bestuur mag afgerekend worden op 5 punten: betaalbaar wonen, betere en echte mogelijkheden voor jeugdwerking , de realisatie van het zorgcentrum aan de Kouter met een lage dagprijs, een veilig fietsnetwerk en dorpskernvernieuwing, en een gezondere leefomgeving, waaronder meer en betere natuur. Mark Binon (Leefbaar Oud Heverlee) wil meer spiegels op dode hoeken, de dorpskernvernieuwing systematisch aanpakken en niet pas als een juf een accident heeft gehad. Elke sportclub in de gemeente moet kunnen gebruik maken van een sporthal, zodat ze niet moeten uitwijken naar andere gemeenten. En het beleid naar oudere inwoners moet er op gericht zijn om hen zo lang mogelijk in hun eigen huis te laten wonen. Er is volgens hem ook genoeg gemeentepersoneel zodat die bij minder mobiele mensen thuis kunnen langs gaan, en die oudere mensen een moeilijke verplaatsing naar het gemeentehuis wordt bespaard. Wat de Kouter betreft vroeg hij zich af wie die 90 ondergrondse parkeerplaatsen die daar worden voorzien ooit gaat gebruiken. Bewoners van rusthuizen houden er vaak geen auto op na, en oudere bezoekers willen vaak niet weten van moeilijk bereikbare ondergrondse parkings. Om het ontmoetingscentrum Blanden degelijk te kunnen uitbreiden en van parkeerplaatsen te voorzien zou het containerpark best verhuizen. |
![]() |