![]() |
|||
![]() |
uit ADO 120
|
||
![]() |
|||
![]() |
![]() |
||
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
Wij merkten het ook aan de reacties op deze artikels, die toch iets meer e-mail opleverden dan gewoonlijk. De reacties lagen in de lijn van de verwachtingen: de meesten vinden dat de constante last van voornamelijk de E40 niet mag blijven duren en vragen maatregelen. Eén enkeling vindt dat men niet mag klagen, men moet maar gaan wonen waar het stil is. In vorig nummer (ADO 119) kon u dan lezen dat dat net een probleem wordt: de stille plekjes zijn stilaan op in Vlaanderen. En veel wil om er iets aan te doen, is er nog altijd niet, ook niet in onze gemeente. De artikels en uw reacties erop kan u nalezen op onze archiefblz.op internet. Ondertussen is er wel positief nieuws |
![]() |
|||
|
Geluidswallen |
![]() |
De houtvesterij Leuven liet een studie uitvoeren van de geluidssituatie in Heverleebos. 120 ha van dat bos blijken nu ongenietbaar, want verstoord door het geraas van de E40. 90 ha zijn zelfs zwaar verstoord. Dan heeft men een simulatie gemaakt van alle mogelijke verbeteringen: geluidsarme wegbedekking (SMA), aarden wallen en houten geluidsschermen en de combinaties daarvan. In de tabel en de figuur kan je zien dat de verstoorde oppervlakte drastisch kan teruglopen. Men koos uiteindelijk voor een aarden wal waar het kan, aangevuld met een houten scherm van 3meter hoog op plaatsen waar men geen wal kan bouwen, op bruggen bv. Een gelukkig toeval wil dat men dit jaar nog begint aan waterbeheerswerken in Egenhovenbos. Daar komt een wachtbekken dat Leuven bij zware regenval moet beschermen tegen overstromingen. Daardoor zal 60.000 m³ grond moeten weggevoerd worden. Die grondoverschot is goed voor de helft van de grond nodig om de geluidsbermen aan te leggen. De bermen zullen 7 meter breed zijn en 4 meter hoog worden. Aan de noordzijde zal de wal een lengte van 2100 meter hebben, aan de zuidzijde wordt hij 2600 meter lang. Dat zal voor 125 ha Heverleebos het geluidsklimaat drastisch verbeteren. Het hele Heverleebos zal trouwens stiller worden. En last but not least, de bewoners van een 80 tal woningen in Oud-Heverlee zullen eindelijk rustig kunnen slapen. De geplande berm loopt langsheen de E40, zover Heverleebos zich uitstrekt, dus bijna tot aan de afrit Haasrode. De vertegenwoordigers van onze gemeente hebben aangedrongen op een nog verdere doortrekking richting Bierbeek om de geluidsoverlast in Haasrode te verhelpen. Dat zou misschien kunnen in een volgende fase. In alle geval zullen de werken begin 2004 aanvangen. |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
||
![]() |
Samenwerkingsakkoord |
Vorig jaar kregen alle gemeenten de kans toe te treden in een samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest. Men kon overeenkomsten afsluiten voor 7 verschillende onderdelen van het gemeentelijk milieubeleid, zoals water, hinder, mobiliteit, energie, enz.
zie ook vorige artikels over geluidsoverlast en stiltegebieden: |
|
Reactie
van Henk Brouwers, Blanden Het is prettig te lezen dat actief wordt gewerkt aan de vermindering van het lawaai komende van de E40. In verband hiermee lees ik in De Standaard van dit weekeinde dat 'de geluidsberm langs de E40 tussen Bertem en Sterrebeek geen effect heeft' volgens omwonenden en dat Chris Caestecker, afdelingshoofd Wegen Vlaams-Brabant van het Vlaams Gewest liet weten 'dat de overlaging met fluisterasfalt werd opgenomen in het 5-jarenprogramm'. Is het niet de betere oplossing om de geluidsoverlast te vermijden in plaats van ze tegen te houden met geluidsbermen? De gemeenten Oud-Heverlee, Haasrode en Heverlee vertegenwoordigen samen een groot aantal inwoners en de overlaging met fluisterasfalt van Bertem tot Haasrode zou een zeer effectieve investering zijn voor deze inwoners. Reactie van N.W., Oud-Heverlee Reactie van P.B. Oud-Heverlee |