![]() |
|
Uit ADO 143 |
Dieper dan de vijvers van het Zoet water
|
![]() |
|
![]() |
Neen, dit gaat niet over de vijvers en de vissen van het Zoet Water. Maar over de heuvel aan de overkant van de vijver: het gemeentelijk ontmoetingscentrum Roosenberg en het Zoet Water pretpark. Ook daar diepe putten, maar dan wel in de kas van de gemeentelijke vzw VKT. Die heeft momenteel een schuldenput van 1, 1 miljoen euro. En dat ondanks een forse jaarlijkse toelage uit de gemeentekas, 206.034 euro in 2006. En dan hebben we het nog niet over de kosten van het personeel dat door de gemeente ter beschikking wordt gesteld van de vzw VKT die het zaakje beheert. En ook niet over de kosten van de gemeente om het vroegere pretpark aan te kopen. De hele santenboetiek kostte de afgelopen jaren meer dan 250 euro belastingsgeld aan elke inwoner. Goed besteed geld? |
![]() |
|
In Deel 2
|
Terug naar Deel 1 of lees verder in Deel 3 en de reacties |
![]() |
|
Tot 2006:VKT = Jules Albrechts = VKT |
Tot
eind 2006 was Jules Albrechts dus de sterke man achter de vzw VKT. Als kaderlid
van het ACW was hij jarenlang in de weer bij Centravoc, de koepel boven de
socio-culturele bewegingen van de kristelijke arbeidersbeweging: KWB, KAV, KAJ,
VKAJ. Als geen ander kende Jules het wereldje van de kabinetten van cultuur, de
subsidiologie, de betrokken ministeries. Dat Oud-Heverlee destijds nog kon
starten met een muziekschool ondanks een scholenstop is niet de minste van zijn
verdiensten. Met het VKT kon hij onder een eerste CVP-Fusiebelangen bestuur van
start gaan. Toen die coalitie struikelde over de aanleg van een industriezone,
liep Jules Albrechts als gewezen CVP-voorzitter over naar Fusiebelangen. De CVP
belandde in de oppositie, Jules Albrechts bleef verder doende in het VKT. En
toen de CD&V in 2001 terug met Fusiebelangen aan de macht kwam, kreeg Jules
gedaan dat het voorzitterschap van de vzw VKT voortaan betaald zou worden als
een schepenambt. Dat
werd ook zo beslist: Op 3/4/2001 besliste de Raad van Bestuur van de vzw VKT
dat Jules Albrechts een wedde zou krijgen van 75.000 Belgische frank per maand.
De zitpenningen werden opgetrokken tot 6.075 fr per zitting voor de leden van
de Raad van bestuur. Dat werd goedgekeurd door alle leden van de Raad van
Bestuur (CD&V en Fusiebelangen, de vertegenwoordiger van het toenmalige
Agalev en SP onthielden zich). |
![]() |
|
Drastische koerswijziging vanaf 2007![]() |
Na
de jongste gemeenteraadsverkiezingen werd door de coalitie
Fusiebelangen-CD&V besloten om de zaken drastisch anders te organiseren.
Fusiebelangen moest in de nieuwe krachtsverhoudingen het betaalde mandaat van
voorzitter van het VKT opgeven. De nieuwe beheerraad kwam onder voorzitterschap
van Ellen Vanvlasselaer, de Fusiebelangenschepen van cultuur. En werd niet
langer apart betaald. Adri Daniels, Marc Rom en Albert Vandezande werden mee
lid van de Raad van Bestuur, zonder extra vergoeding als beheerders van VKT
bovenop hun respectieve wedde als schepen (29.027 euro per jaar ) of als
burgemeester (49.378 euro per jaar ). Jules
Albrechts werd opzij gezet, en samen met hem alle overige leden van de
meerderheid in de Raad van bestuur. De oude leden van de raad van bestuur
kregen bij het einde van hun mandaat een paar krachtige boodschappen te horen:
de contracten met de drie eigen personeelsleden werden opgezegd vanaf 1 januari
2007, de drie personeelsleden die via de gemeente ter beschikking werden
gesteld zouden andere opdrachten krijgen, de commerciële exploitatie zou worden
stopgezet, de betalende spelen afgeschaft, de dieren weg, de minigolf en de
bootjes ook, de verhuur van de cafetaria stopgezet, het bosmuseum gesloten, de
frituur kon blijven, de zaal zou misschien via het gemeentehuis worden
verhuurd, het park zou gratis worden, en alleen nog maar wat veilige
speeltoestellen behouden. De
nieuwe beheerraad brak volledig met het vorige bestuur en probeert het verder
te rooien zonder de know-how van de vroegere voorzitter die wat verbitterd
achter bleef. Dat gebrek aan know-how speelt de nieuwe bestuurders nu parten:
in de plaats van Jules Albrechts werd een consultancy bureau in de hand genomen
(Questions and Answers) dat voor elke vraag van de bestuurders tegen betaling
een antwoord ophoest. |
![]() |
|
De beheerraad: management ŕ la Kwak en Boemel |
Wie
de beheerraadsverslagen van de vzw VKT doorneemt, kijkt vreemd op van wat er
volgens de verslagen besproken en beslist wordt. Allicht
verwacht u, zoals wij, van een beheerraad dat die een heldere strategie bepaalt
voor het bestuur, de beleidskeuzes maakt, een plan bepaalt van wat men wil doen
en bereiken en hoe men dat gaat aanpakken, waar men naar toe wil, de grote
beslissingen terzake neemt, en de uitvoering opvolgt. Daarvan
vonden we weinig sporen terug in de verslagen van de beheerraad. Vaste koek is
wel dat kennis wordt genomen van alle individuele facturen, betalingen en
overschrijvingsopdrachten. Die worden dan besproken en goedgekeurd. Daarna
volgt het kasoverzicht en het overzicht van de inkomsten. Heel af en toe vind
je ook wat sporen van beleidsdiscussies. Maar die werden vaak elders gevoerd,
met de meerderheid, zonder de leden van de oppositie. De raad van beheer
beperkte zich dan kennelijk tot wat formaliteiten en routinematig kastoezicht.
Het oogt als amateurswerk. Maar wel met een zitpenning van professioneel
niveau. Pagina begin |
![]() |
|
Slecht weer, slechte resultaten en meer van dat ![]() |
De
beheerraad volgde ook de dalende inkomsten van het park, het immer dalend
bezoekersaantal (van 71.501 in 1996 tot 31.402 in 2006) en de stagnerende
inkomsten uit het gebruik van het ontmoetingscentrum. De
analyses wonnen soms aan diepgang. In het beheerraadverslag van 30/3/1999
luidde het nog: “De slechte resultaten van het park zijn hoofdzakelijk te
wijten aan het slechte weer”. In het jaarverslag van 2006: “ De bezoekcijfers
van het park zijn ronduit slecht. Dat is niet alleen te wijten aan het slechte
weer. Er zijn de veroudering van het park, de toenemende concurrentie van
parken en overdekte gelegenheden in de regio en het gebrek aan middelen,
waardoor nieuwe investeringen uitblijven”. Vanuit
de beheerraad werden soms ambitieuze plannen ontwikkeld. Er werd een
marketingbureau ingehuurd voor een marktstudie. En er kwamen duurbetaalde
plannen met een kostprijs van meer dan 1 miljoen euro om het park opnieuw in te
richten en deels te overdekken. De mooie praatjes baatten niet: de gemeente
kwam niet met nog méér extra geld over de brug. |
![]() |
|
Een "stop and go"-beleid |
Sinds
begin 2007, de drastische koerswijziging, volgde soms een “stop and go” beleid.
Het toeristisch treintje van het park werd luidens de notulen van de beheerraad
van 3 juli 2007 terug verkocht aan de fabrikant voor 3.800 euro, minder dan 9 %
van de oorspronkelijke prijs “Vrijdag 6/7 worden de nodige afspraken gemaakt
met gemeenteambtenaar X en een technieker uit UK” stelt het verslag. De gemeentelijke
technische dienst kreeg eerder al opdracht de takelmogelijkheden voor de
locomotief met de twee wagons te onderzoeken. (beheerraad 26/6/2007). Daarop
werd allemaal weer terug gekomen tijdens een volgende raad van bestuur. “De
trein wordt voorlopig niet verkocht” noteert men in het verslag van augustus.
De rendabiliteit van attracties zoals de minigolf, de luna loop en de trein
worden onderzocht om eventueel terug open te stellen in 2008. In september lees
je: “het trampolinepark wordt afgebroken, herstellingen aangevraagd, nodige
nieuwe matten besteld”. In oktober wordt de aankoop van nieuwe matten
uitgesteld. In november worden nieuwe trampolinematten besteld. Het
personeel werd ontslagen (beheerraad 20/12/2006), daaronder ook iemand die de
permanenties op het secretariaat verzekert. Zes maand later annuleerde dezelfde
beheerraad dit ontslag en nam die persoon terug in dienst vanaf 1/7/2007. De
opzegtermijn van een andere beambte werd met drie maand verlengd: men had zich
met de helft vergist bij de vaststelling van de opzegtermijn. De frituur
waarvan werd aangekondigd dat die zou worden verkocht, werd inmiddels terug
verhuurd tot 2016. De
nieuwe beheerraad besprak ook een intern voorstel van toekomstvisie. Daarin wil
men het park open stellen en kosteloos toegankelijk maken met verschillende
kosteloze toegangen. Het openen en sluiten van het park zou door
gemeentepersoneel gebeuren. Er zouden enkel nog wat veilige kinderspelen
overblijven. Van mei tot augustus zou de trein, trampolines en minigolf weer
tegen betaling kunnen worden gebruikt. De cafetaria op het speelterrein zou
uitgebouwd worden tot een attractieve horeca zaak die het hele jaar open zou
zijn. Blijkbaar is dat de doelstelling van het huidige beleid. In
de beleidsverklaring van het gemeentebestuur staat het zo: “Betere
managementmethodes en het streven naar ‘meer waar voor minder geld’, zetten de
coalitiepartners op het spoor van de afslanking en herstructurering van het VKT
en van een betere integratie van de werking ervan in het gemeentelijk beleid.
Een verdere professionalisering dringt zich ook hier op, rekening houdend met
de wetgeving op de vzw’s en het cultuurpact. De
Roosenberg wordt aangepast aan de noden van degebruiker. Het zaalmeubilair
wordt gedeeltelijk vernieuwd.Ook de vloer van de grote zaal is aan vernieuwing
toe. De speeltuin wordt omgevormd tot een gratis open wandel- en speelpark,
waarin de mensen rustig kunnen wandelen en waar de kinderen volop kunnen
spelen. De sportieve accommodaties van de speeltuin worden in dit park
geďntegreerd en krijgen een grondige opfrisbeurt.” |
![]() |
|
Coda |
Bij
de cijfers hebben we ons meestal van commentaar onthouden, want die zijn
hallucinant genoeg om voor zich te spreken. En
we hebben het ook niet over de mobiliteits- en verkeersaspecten gehad op die
plek, waar een beetje visie en doortastendheid welkom is. U
merkt alvast dat we in dit overzichtje het weinig over inhoud, visie en
strategie hebben gehad: de verslagen van de beheerraad waren onze bron, en die
vallen erg magertjes uit op dat vlak. Het is alsof de hele discussie over
cultuurbeleid, toerisme, cultuurtoerisme en cultuurcommunicatie die in de rest
van Vlaanderen hevig woedt, aan onze gemeente voorbijgaat. En dan zeker op die
plek, toch zowat de parel aan de kroon van onze mooie en groene gemeente (de
dorpskernen en de mottige moderne architectuur daargelaten) is. Het Zoet Water,
in heel Vlaanderen gekend, en zelfs door Vesalius geprefereerd boven Leuven,
heeft zich met rasse schreden belachelijk gemaakt bij gebrek aan visie en
doortastendheid van onze bestuurders. Toch
kan het anders. Bierbeek en Huldenberg, gemeenten met een kleiner aantal
inwoners, hebben een cultuurbeleidscoördinator (door de Vlaamse Gemeenschap
betaald, met nog een euro per inwoner per jaar erbovenop). Hier: die boot laten
voorbijvaren, misschien binnenkort beter? Dat kan helpen, die mensen werken in
netwerken, weten waar ze de mosterd moeten halen, formuleren zelf veel answers
op de questions.
|
![]() |
|
Uw reactie |
We
hebben doodgewoon de verslagen doorgenomen. Er verder met niemand over
gesproken om toelichting. Dat doen we zodra Achter d’oechelen is geplooid: we
bieden dan alle politieke partijen de kans om ons hun reactie te bezorgen. Pagina begin |
![]() |